Taalunie publicatieserver
Spiegel

Publicaties Top 10
Publicaties
<<    451 resultaten, getoond worden 201-300    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Schoolvak of profiel Pagina's
Een onderzoek naar de problematiek rond de overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur
- Lidia Boekhout
- Maria van Hattum
1992-01-01 10 1 107-117
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
- Theo Rensman
1992-01-01 10 1 97-105
Traject. De ontwikkeling van een lessenreeks informatief schrijven voor de basisvorming.
- Heleen Vellekoop
- Catherine Milo
1992-01-01 10 1 87-95
Meningen en feiten over de taaltuin. Een onderzoek naar meningen van oud-leerlingen over het effect van de taaltuinmethode en naar het effect van deze methode op de spelvaardigheid.
- Fenna Feitsma
- Milja Vels
1992-01-01 10 1 75-86
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
- Michel Couzijn
- Marijn Woudstra
- Anita Zwart
1992-01-01 10 1 59-73
Het studie-onderdeel onderzoek in het curriculum van het Instituut voor de Lerarenopleiding (UvA)
- Michel Couzijn
- Frans Zwitserlood
1992-01-01 10 1 47-58
Lezen en tekstbegrip in de brugklas, een kwestie van didactiek?
- Henriette Roordink
1992-01-01 10 1 33-46
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
- Clary Ravesloot
1992-01-01 10 1 19-32
Verdiepingsonderzoek in de lerarenopleiding Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen
- Theo Witte
1992-01-01 10 1 3-17
Over de auteurs
1991-01-01 09 3 119-121
Literatuur in functie: de functie van de empirische literatuurwetenschap voor de literatuurdidactiek.
- Ronald Soetaert
1991-01-01 09 3 109-117
Had Vondel ja of nee een kousenwinkel? De toetsing van het literatuuronderwijs.
- Cor Geljon
1991-01-01 09 3 101-107
Van teken tot tekst: de lange mars van anderstalige analfabeten
- Paul Leseman
1991-01-01 09 3 87-99
"Maar zo leer ik er niks van, als ik al die rijtjes af ga." Van het ideale curriculum Nederlands in het MDGO naar een ervaren curriculum.
- Joke Wooldrik
- Jan Sturm
- Mariet van Goch
1991-01-01 09 3 55-86
Schoolse taalvaardigheden in het Nederlands als tweede taal; over het uit de weg ruimen van een struikelblok.
- Maaike Hajer
- Ester de Jong
- Theun Meestringa
1991-01-01 09 3 37-54
De effecten van traditioneel en functioneel leesonderwijs in de latere jaren van het basisonderwijs
- Ton van der Geest
- Ageeth Jorna
1991-01-01 09 3 15-36
Redactioneel
- Redactie
1991-01-01 09 3 3-14
Over de auteurs
1991-01-01 09 2 123-124
Ingekomen publikaties
1991-01-01 09 2 121
Een voorstel getoetst: een beoordeling van voorstellen voor de vernieuwing van de eindexamenprogramma's Nederlandse taal en letterkunde voor v.w.o en havo.
- Gert Rijlaarsdam
1991-01-01 09 2 97-120
Moedertaalonderwijs: het geval van de Marokkanen in Nederland
- Jan Jaap de Ruiter
1991-01-01 09 2 89-96
Over fouten, vergissingen en grammatica-onderwijs
- Jannemieke van de Gein
1991-01-01 09 2 77-86
Boekbesprekingen
- Nora Bogaert
1991-01-01 09 2 65-75
'De geschiedenis moet nog geschreven worden'. Reactie op Matthijssens bespreking van 'Tussen Apollo en Hermes'.
- Piet-Hein van de Ven
1991-01-01 09 2 53-63
Vakconcept Nederlands en een kerncurriculum in het voortgezet onderwijs
- P.J.P. van den Bos
1991-01-01 09 2 25-51
Nederlands als tweede taal in het onderwijs; stand van zaken en perspectieven
- René Appel
1991-01-01 09 2 9-24
Redactioneel
- Redactie
1991-01-01 09 2 3-8
Over de auteurs
1991-01-01 09 1 107-108
Ingekomen publicaties
1991-01-01 09 1 105
Over eindexamens, validiteit en betrouwbaarheid
- Kees de Glopper
1991-01-01 09 1 97-104
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
- Theo Rensman
1991-01-01 09 1 89-95
Nederlands als tweede taal in het dag-avondonderwijs voor volwassenen
- Anne Kerkhoff
1991-01-01 09 1 79-87
Boekbesprekingen
- Frans Daems
1991-01-01 09 1 69-77
Relaties tussen aspecten van het onderwijsaanbod en tijdbesteding bij het vak Nederlands in de derde klas voortgezet onderwijs
- Huub van den Berg
- Hans Kuhlemeier
1991-01-01 09 1 55-68
Leraren onderzoeken eigen onderwijs in Scandinavië
- Piet-Hein van de Ven
1991-01-01 09 1 35-53
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
- Bert Meuffels
1991-01-01 09 1 15-34
Redactioneel
- Redactie
1991-01-01 09 1 3-14
Over de auteurs
1990-01-01 08 3 133-134
Ingekomen publikaties
1990-01-01 08 3 131
Voortgang kan vooruitgang worden. Over de voorlopige voorstellen van de Commissie Vernieuwing Eindexamenprogramma's Nederlands.
- Albert Kamer
1990-01-01 08 3 123-129
Nederlands in het individueel beroepsonderwijs onzocht
- Ton Mooij
1990-01-01 08 3 119-122
Functionele taalvaardigheid en communicatief taalonderwijs.
- Leo Lentz
- Huub van den Bergh
1990-01-01 08 3 111-117
De vorm van tekstbegripvragen en schrijfopdrachten. Een bespreking van: H. van den Bergh. Examens geëxamineerd.
- Rob van Krieken
1990-01-01 08 3 103-110
Literatuuronderwijs en basisvorming: de leerling centraal. Gesprekken over literatuuronderwijs in Scandinavië.
- Resy Delnoy
- Piet-Hein van de Ven
1990-01-01 08 3 89-102
Schrijfvaardigheid en schooleffectiviteit
- Kees de Glopper
1990-01-01 08 3 71-88
Mommers' wijsheid: over de interpretatie van de resultaten van een onderzoek naar functioneel aanvankelijk leesonderwijs
- Ton van der Geest
1990-01-01 08 3 59-69
Taalbeheersing en taalbeschouwing in het CVEN-voortgangsverslag onder een didactische loep uit Vlaanderen
- Hugo de Jonghe
1990-01-01 08 3 47-58
Een nieuw examenprogramma Nederlands: Een opgave voor Neerlandici!
- Henk Kreeft
1990-01-01 08 3 31-45
Hoe beklimt men de Eiger van de Hohe Literatur? Een verslag over de ontwikkeling van eindtermen voor het literatuuronderwijs Nederlands
- Wam de Moor
1990-01-01 08 3 11-30
Redactioneel
- Redactie
1990-01-01 08 3 3-10
Over de auteurs
1990-01-01 08 2 95-96
Ingekomen publicaties
1990-01-01 08 2 93
Het allochtone kind van de rekening?
- Ton Vallen
1990-01-01 08 2 87-91
Taalvaardigheid in de basisschool: een aardige grabbelton
- Henk Blok
1990-01-01 08 2 81-85
Argumentatieleer en het schoolvak Nederlands
- R.J. Oostdam
- Y.W. Emmelot
1990-01-01 08 2 61-80
Schrijfproces en tekstkwaliteit: een tussentijds onderzoeksverslag
- Iris Breetvelt
1990-01-01 08 2 49-59
Opbrengsten van literatuuronderwijs: een vooronderzoek.
- Tanja Janssen
- Gert Rijlaarsdam
1990-01-01 08 2 29-47
Nederlands als tweede taal in Vlaanderen: beleid, onderwijspraktijk en onderzoek.
- Ilse Humblet
1990-01-01 08 2 11-27
Redactioneel
- Redactie
1990-01-01 08 2 5-10
Armand van Assche: ter nagedachtenis
1990-01-01 08 2 3-4
Over de auteurs
1990-01-01 08 1 81-82
Nederlands als tweede taal in het voortgezet onderwijs
- Connie Raymakers-Volaart
1990-01-01 08 1 73-80
Jeugdliteratuur. Een bespreken van Jacques Vos, Jeugdliteratuur. Didactiek en methodiek.
- Armand van Assche
1990-01-01 08 1 67-71
Het moedertaalonderwijs als arena
- M.A.J.M. Matthijssen
1990-01-01 08 1 59-66
Functionele taalvaardigheid van jonge afgestudeerden
- Rita Rymenans
- Gino Leroy
1990-01-01 08 1 45-58
Een instrument voor het verhelderen van begrippen ten behoeve van (moedertaal)didaktisch onderzoek.
- Helge Bonset
1990-01-01 08 1 25-41
Opleiding in aanbouw; Eerste ervaringen met de 12-maandsopleiding Nederlands aan de universiteit van Utrecht (1988-1989)
- Theo Rensman
1990-01-01 08 1 9-24
Redactioneel
- Redactie
1990-01-01 08 1 3-8
Over de auteurs
1989-01-01 07 3 105-106
Literatuuronderwijs en canon: de klok is er, maar waar hangt de klepel?
- Armand van Assche
1989-01-01 07 3 101-104
Schrijfblok, een praktische handleiding
- Johan Eimers
1989-01-01 07 3 93-100
Onderzoek voor een aio verklaard
- Kees de Glopper
1989-01-01 07 3 85-91
Schrijfonderwijs en schrijfvaardigheid in kaart gebracht?
- Daniël Janssen
1989-01-01 07 3 75-84
Analyse van fouten bij hardop lezen
- M.J.C. Mommers
- B.M.H. Aarntzen
1989-01-01 07 3 57-74
Periodiek peilingsonderzoek in het voortgezet onderwijs en eindtermen voor de basisvorming
- Huub van den Berg
- Hans Kuhlemeier
1989-01-01 07 3 31-56
'Analyseren en terugkoppelen': opvattingen over het gebruik van computers bij reteaching zinsontleden; een verslag van een open interviewonderzoek onder vijf moedertaaldocenten
- Erik Blankesteijn
- Maarten van Rooij
- Jan Sturm
1989-01-01 07 3 9-29
Redactioneel
- Redactie
1989-01-01 07 3 3-8
Over de auteurs
1989-01-01 07 2 101-102
Over eindtermen en basisvorming
- Kees de Glopper
1989-01-01 07 2 99-100
De kern van het vak. Bespreking van G.C.W. Rijlaarsdam, 'Basisvorming Nederlands'.
- Helge Bonset
1989-01-01 07 2 93-97
Binnen een bepaald tijdsbestek: een interview-onderzoek bij twee moedertaaldocenten naar opvattingen over moduleren
- Joke Wooldrik
- Jan Sturm
1989-01-01 07 2 75-91
Eindtermen Nederlands en onderzoek
- Gert Rijlaarsdam
1989-01-01 07 2 65-73
Consequenties van de voorlopige eindtermen basisvorming in het voortgezet onderwijs voor een universitaire lerarenopleiding
- Wil van der Veur
1989-01-01 07 2 57-64
Consequenties van Eindtermen Basisvorming voor de tweedegraads lerarenopleidingen Nederlands
- Johan Eimers
1989-01-01 07 2 49-55
Eindtermen in de maak
- Willem van Roosmalen
- Jan Verbeek
1989-01-01 07 2 37-47
Lerarenopleiders over literatuurdidactiek
- Nicole Rowan
- Bart Vandecasteele
1989-01-01 07 2 23-36
Literatuurdidactiek in de knel?
- Marianne Overmaat
- Tanja Janssen
1989-01-01 07 2 11-21
Redactioneel
- Redactie
1989-01-01 07 2 3-9
Over de auteurs
1989-01-01 07 1 97-98
Moedertaalonderwijs en (de invoering van) basisvorming: Hoe staat het met de vrijheid van richting en inrichting?
- Jan Sturm
1989-01-01 07 1 87-96
Functioneel aanvankelijk leesonderwijs in de spiegel; een boekbespreking
- M.J.C. Mommers
1989-01-01 07 1 75-86
Historische aspecten van literatuuronderwijs en de crisis in de humaniora; impressies van en rond een conferentie.
- Piet Hein van de Ven
1989-01-01 07 1 57-74
Het schrijfcurriculum in de Utrechtse tweedegraads deeltijdopleiding Nederlands
- Lex Boezeman
1989-01-01 07 1 47-56
Spelling en schoolsucces
- Jan Pieter van Oudenhoven
1989-01-01 07 1 35-45
Verbale interactie in de klas; beurtverdeling en interactiebereidheid in het eerste leerjaar van de lagere school
- Rita Rymenans
1989-01-01 07 1 9-33
Redactioneel
- Redactie
1989-01-01 07 1 3-6
Over de auteurs
1988-01-01 06 3 81-82
Wat kunnen we hier nu van leren?
- Helge Bonset
1988-01-01 06 3 73-80
Computergestuurd spellingonderwijs voor de basisschool
- J. van der Linden
- E.M.H. Assink
1988-01-01 06 3 55-72
Effecten van effectieve en cognitieve lesmethoden op de receptie van verhalen over de Tweede Wereldoorlog
- Dick Schram
- Cor Geljon
1988-01-01 06 3 31-54

<<    451 resultaten, getoond worden 201-300    >>