Vindplaatsen
Registreer
Inloggen
Taalunie publicatieserver
Spiegel
Publicaties
Top 10
Publicaties
<<
451 resultaten, getoond worden 201-300
>>
Titel van het werkstuk
Auteur(s)
Publicatiedatum
Niveau en doelgroep
Schoolvak of profiel
Pagina's
Een onderzoek naar de problematiek rond de overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur
-
Lidia Boekhout
-
Maria van Hattum
1992-01-01
10
1
107-117
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
-
Theo Rensman
1992-01-01
10
1
97-105
Traject. De ontwikkeling van een lessenreeks informatief schrijven voor de basisvorming.
-
Heleen Vellekoop
-
Catherine Milo
1992-01-01
10
1
87-95
Meningen en feiten over de taaltuin. Een onderzoek naar meningen van oud-leerlingen over het effect van de taaltuinmethode en naar het effect van deze methode op de spelvaardigheid.
-
Fenna Feitsma
-
Milja Vels
1992-01-01
10
1
75-86
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
-
Michel Couzijn
-
Marijn Woudstra
-
Anita Zwart
1992-01-01
10
1
59-73
Het studie-onderdeel onderzoek in het curriculum van het Instituut voor de Lerarenopleiding (UvA)
-
Michel Couzijn
-
Frans Zwitserlood
1992-01-01
10
1
47-58
Lezen en tekstbegrip in de brugklas, een kwestie van didactiek?
-
Henriette Roordink
1992-01-01
10
1
33-46
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
-
Clary Ravesloot
1992-01-01
10
1
19-32
Verdiepingsonderzoek in de lerarenopleiding Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen
-
Theo Witte
1992-01-01
10
1
3-17
Over de auteurs
1991-01-01
09
3
119-121
Literatuur in functie: de functie van de empirische literatuurwetenschap voor de literatuurdidactiek.
-
Ronald Soetaert
1991-01-01
09
3
109-117
Had Vondel ja of nee een kousenwinkel? De toetsing van het literatuuronderwijs.
-
Cor Geljon
1991-01-01
09
3
101-107
Van teken tot tekst: de lange mars van anderstalige analfabeten
-
Paul Leseman
1991-01-01
09
3
87-99
"Maar zo leer ik er niks van, als ik al die rijtjes af ga." Van het ideale curriculum Nederlands in het MDGO naar een ervaren curriculum.
-
Joke Wooldrik
-
Jan Sturm
-
Mariet van Goch
1991-01-01
09
3
55-86
Schoolse taalvaardigheden in het Nederlands als tweede taal; over het uit de weg ruimen van een struikelblok.
-
Maaike Hajer
-
Ester de Jong
-
Theun Meestringa
1991-01-01
09
3
37-54
De effecten van traditioneel en functioneel leesonderwijs in de latere jaren van het basisonderwijs
-
Ton van der Geest
-
Ageeth Jorna
1991-01-01
09
3
15-36
Redactioneel
-
Redactie
1991-01-01
09
3
3-14
Over de auteurs
1991-01-01
09
2
123-124
Ingekomen publikaties
1991-01-01
09
2
121
Een voorstel getoetst: een beoordeling van voorstellen voor de vernieuwing van de eindexamenprogramma's Nederlandse taal en letterkunde voor v.w.o en havo.
-
Gert Rijlaarsdam
1991-01-01
09
2
97-120
Moedertaalonderwijs: het geval van de Marokkanen in Nederland
-
Jan Jaap de Ruiter
1991-01-01
09
2
89-96
Over fouten, vergissingen en grammatica-onderwijs
-
Jannemieke van de Gein
1991-01-01
09
2
77-86
Boekbesprekingen
-
Nora Bogaert
1991-01-01
09
2
65-75
'De geschiedenis moet nog geschreven worden'. Reactie op Matthijssens bespreking van 'Tussen Apollo en Hermes'.
-
Piet-Hein van de Ven
1991-01-01
09
2
53-63
Vakconcept Nederlands en een kerncurriculum in het voortgezet onderwijs
-
P.J.P. van den Bos
1991-01-01
09
2
25-51
Nederlands als tweede taal in het onderwijs; stand van zaken en perspectieven
-
René Appel
1991-01-01
09
2
9-24
Redactioneel
-
Redactie
1991-01-01
09
2
3-8
Over de auteurs
1991-01-01
09
1
107-108
Ingekomen publicaties
1991-01-01
09
1
105
Over eindexamens, validiteit en betrouwbaarheid
-
Kees de Glopper
1991-01-01
09
1
97-104
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
-
Theo Rensman
1991-01-01
09
1
89-95
Nederlands als tweede taal in het dag-avondonderwijs voor volwassenen
-
Anne Kerkhoff
1991-01-01
09
1
79-87
Boekbesprekingen
-
Frans Daems
1991-01-01
09
1
69-77
Relaties tussen aspecten van het onderwijsaanbod en tijdbesteding bij het vak Nederlands in de derde klas voortgezet onderwijs
-
Huub van den Berg
-
Hans Kuhlemeier
1991-01-01
09
1
55-68
Leraren onderzoeken eigen onderwijs in Scandinavië
-
Piet-Hein van de Ven
1991-01-01
09
1
35-53
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
-
Bert Meuffels
1991-01-01
09
1
15-34
Redactioneel
-
Redactie
1991-01-01
09
1
3-14
Over de auteurs
1990-01-01
08
3
133-134
Ingekomen publikaties
1990-01-01
08
3
131
Voortgang kan vooruitgang worden. Over de voorlopige voorstellen van de Commissie Vernieuwing Eindexamenprogramma's Nederlands.
-
Albert Kamer
1990-01-01
08
3
123-129
Nederlands in het individueel beroepsonderwijs onzocht
-
Ton Mooij
1990-01-01
08
3
119-122
Functionele taalvaardigheid en communicatief taalonderwijs.
-
Leo Lentz
-
Huub van den Bergh
1990-01-01
08
3
111-117
De vorm van tekstbegripvragen en schrijfopdrachten. Een bespreking van: H. van den Bergh. Examens geëxamineerd.
-
Rob van Krieken
1990-01-01
08
3
103-110
Literatuuronderwijs en basisvorming: de leerling centraal. Gesprekken over literatuuronderwijs in Scandinavië.
-
Resy Delnoy
-
Piet-Hein van de Ven
1990-01-01
08
3
89-102
Schrijfvaardigheid en schooleffectiviteit
-
Kees de Glopper
1990-01-01
08
3
71-88
Mommers' wijsheid: over de interpretatie van de resultaten van een onderzoek naar functioneel aanvankelijk leesonderwijs
-
Ton van der Geest
1990-01-01
08
3
59-69
Taalbeheersing en taalbeschouwing in het CVEN-voortgangsverslag onder een didactische loep uit Vlaanderen
-
Hugo de Jonghe
1990-01-01
08
3
47-58
Een nieuw examenprogramma Nederlands: Een opgave voor Neerlandici!
-
Henk Kreeft
1990-01-01
08
3
31-45
Hoe beklimt men de Eiger van de Hohe Literatur? Een verslag over de ontwikkeling van eindtermen voor het literatuuronderwijs Nederlands
-
Wam de Moor
1990-01-01
08
3
11-30
Redactioneel
-
Redactie
1990-01-01
08
3
3-10
Over de auteurs
1990-01-01
08
2
95-96
Ingekomen publicaties
1990-01-01
08
2
93
Het allochtone kind van de rekening?
-
Ton Vallen
1990-01-01
08
2
87-91
Taalvaardigheid in de basisschool: een aardige grabbelton
-
Henk Blok
1990-01-01
08
2
81-85
Argumentatieleer en het schoolvak Nederlands
-
R.J. Oostdam
-
Y.W. Emmelot
1990-01-01
08
2
61-80
Schrijfproces en tekstkwaliteit: een tussentijds onderzoeksverslag
-
Iris Breetvelt
1990-01-01
08
2
49-59
Opbrengsten van literatuuronderwijs: een vooronderzoek.
-
Tanja Janssen
-
Gert Rijlaarsdam
1990-01-01
08
2
29-47
Nederlands als tweede taal in Vlaanderen: beleid, onderwijspraktijk en onderzoek.
-
Ilse Humblet
1990-01-01
08
2
11-27
Redactioneel
-
Redactie
1990-01-01
08
2
5-10
Armand van Assche: ter nagedachtenis
1990-01-01
08
2
3-4
Over de auteurs
1990-01-01
08
1
81-82
Nederlands als tweede taal in het voortgezet onderwijs
-
Connie Raymakers-Volaart
1990-01-01
08
1
73-80
Jeugdliteratuur. Een bespreken van Jacques Vos, Jeugdliteratuur. Didactiek en methodiek.
-
Armand van Assche
1990-01-01
08
1
67-71
Het moedertaalonderwijs als arena
-
M.A.J.M. Matthijssen
1990-01-01
08
1
59-66
Functionele taalvaardigheid van jonge afgestudeerden
-
Rita Rymenans
-
Gino Leroy
1990-01-01
08
1
45-58
Een instrument voor het verhelderen van begrippen ten behoeve van (moedertaal)didaktisch onderzoek.
-
Helge Bonset
1990-01-01
08
1
25-41
Opleiding in aanbouw; Eerste ervaringen met de 12-maandsopleiding Nederlands aan de universiteit van Utrecht (1988-1989)
-
Theo Rensman
1990-01-01
08
1
9-24
Redactioneel
-
Redactie
1990-01-01
08
1
3-8
Over de auteurs
1989-01-01
07
3
105-106
Literatuuronderwijs en canon: de klok is er, maar waar hangt de klepel?
-
Armand van Assche
1989-01-01
07
3
101-104
Schrijfblok, een praktische handleiding
-
Johan Eimers
1989-01-01
07
3
93-100
Onderzoek voor een aio verklaard
-
Kees de Glopper
1989-01-01
07
3
85-91
Schrijfonderwijs en schrijfvaardigheid in kaart gebracht?
-
Daniël Janssen
1989-01-01
07
3
75-84
Analyse van fouten bij hardop lezen
-
M.J.C. Mommers
-
B.M.H. Aarntzen
1989-01-01
07
3
57-74
Periodiek peilingsonderzoek in het voortgezet onderwijs en eindtermen voor de basisvorming
-
Huub van den Berg
-
Hans Kuhlemeier
1989-01-01
07
3
31-56
'Analyseren en terugkoppelen': opvattingen over het gebruik van computers bij reteaching zinsontleden; een verslag van een open interviewonderzoek onder vijf moedertaaldocenten
-
Erik Blankesteijn
-
Maarten van Rooij
-
Jan Sturm
1989-01-01
07
3
9-29
Redactioneel
-
Redactie
1989-01-01
07
3
3-8
Over de auteurs
1989-01-01
07
2
101-102
Over eindtermen en basisvorming
-
Kees de Glopper
1989-01-01
07
2
99-100
De kern van het vak. Bespreking van G.C.W. Rijlaarsdam, 'Basisvorming Nederlands'.
-
Helge Bonset
1989-01-01
07
2
93-97
Binnen een bepaald tijdsbestek: een interview-onderzoek bij twee moedertaaldocenten naar opvattingen over moduleren
-
Joke Wooldrik
-
Jan Sturm
1989-01-01
07
2
75-91
Eindtermen Nederlands en onderzoek
-
Gert Rijlaarsdam
1989-01-01
07
2
65-73
Consequenties van de voorlopige eindtermen basisvorming in het voortgezet onderwijs voor een universitaire lerarenopleiding
-
Wil van der Veur
1989-01-01
07
2
57-64
Consequenties van Eindtermen Basisvorming voor de tweedegraads lerarenopleidingen Nederlands
-
Johan Eimers
1989-01-01
07
2
49-55
Eindtermen in de maak
-
Willem van Roosmalen
-
Jan Verbeek
1989-01-01
07
2
37-47
Lerarenopleiders over literatuurdidactiek
-
Nicole Rowan
-
Bart Vandecasteele
1989-01-01
07
2
23-36
Literatuurdidactiek in de knel?
-
Marianne Overmaat
-
Tanja Janssen
1989-01-01
07
2
11-21
Redactioneel
-
Redactie
1989-01-01
07
2
3-9
Over de auteurs
1989-01-01
07
1
97-98
Moedertaalonderwijs en (de invoering van) basisvorming: Hoe staat het met de vrijheid van richting en inrichting?
-
Jan Sturm
1989-01-01
07
1
87-96
Functioneel aanvankelijk leesonderwijs in de spiegel; een boekbespreking
-
M.J.C. Mommers
1989-01-01
07
1
75-86
Historische aspecten van literatuuronderwijs en de crisis in de humaniora; impressies van en rond een conferentie.
-
Piet Hein van de Ven
1989-01-01
07
1
57-74
Het schrijfcurriculum in de Utrechtse tweedegraads deeltijdopleiding Nederlands
-
Lex Boezeman
1989-01-01
07
1
47-56
Spelling en schoolsucces
-
Jan Pieter van Oudenhoven
1989-01-01
07
1
35-45
Verbale interactie in de klas; beurtverdeling en interactiebereidheid in het eerste leerjaar van de lagere school
-
Rita Rymenans
1989-01-01
07
1
9-33
Redactioneel
-
Redactie
1989-01-01
07
1
3-6
Over de auteurs
1988-01-01
06
3
81-82
Wat kunnen we hier nu van leren?
-
Helge Bonset
1988-01-01
06
3
73-80
Computergestuurd spellingonderwijs voor de basisschool
-
J. van der Linden
-
E.M.H. Assink
1988-01-01
06
3
55-72
Effecten van effectieve en cognitieve lesmethoden op de receptie van verhalen over de Tweede Wereldoorlog
-
Dick Schram
-
Cor Geljon
1988-01-01
06
3
31-54
<<
451 resultaten, getoond worden 201-300
>>