"Als zij gaat redeneeren komt er toch geen mensch aan 't woord" (Davids en Van Tol)
|
|
1995-01-01 |
13 |
1 |
77-82 |
"Het vrouwelijk geslacht kan elke dag kinderen krijgen"; een bespreking van Biologie in het Paulusproject
|
|
1985-01-01 |
03 |
1 |
29-44 |
"Maar zo leer ik er niks van, als ik al die rijtjes af ga." Van het ideale curriculum Nederlands in het MDGO naar een ervaren curriculum.
|
|
1991-01-01 |
09 |
3 |
55-86 |
"Naar eigen oordeel"
|
|
1982-01-01 |
01 |
1 |
97-90 |
"Over zinnen gesproken" en de tijdgeest. Reflecteren.
|
|
1983-01-01 |
01 |
3 |
93-100 |
'Analyseren en terugkoppelen': opvattingen over het gebruik van computers bij reteaching zinsontleden; een verslag van een open interviewonderzoek onder vijf moedertaaldocenten
|
|
1989-01-01 |
07 |
3 |
9-29 |
'De autonomie van het kanaal'; 'Naschrift van de redactie'
|
|
1984-01-01 |
02 |
2 |
77-86 |
'De eerste hoogleraar in de theorie van de moedertaaldidactiek pareert', 'Huwelijkscrisis of cryptogamen: een poging tot heranalyse van een relatie'
|
|
1984-01-01 |
02 |
3 |
83-98 |
'De geschiedenis moet nog geschreven worden'. Reactie op Matthijssens bespreking van 'Tussen Apollo en Hermes'.
|
|
1991-01-01 |
09 |
2 |
53-63 |
'De taal is gansch het volk': een zoektocht naar de oorsprong en het gebruik van een sententia.
|
|
2001-01-01 |
17 |
1-2 |
25-65 |
'De tenen rijzen je te berge'. Tekstrevisie op micro-niveau door allochtone en autochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs.
|
|
1997-01-01 |
15 |
1 |
69-89 |
'Normaal functioneel: doel of middel?'; 'Naschrift'; 'De eerste hoogleraar in de theorie van de moedertaaldidactiek oreert'
|
|
1983-01-01 |
02 |
1 |
109-124 |
'Peer tutoring' in het leesonderwijs: verslag van het eerste experimentele jaar van Stap Door!
|
|
1996-01-01 |
14 |
3 |
47-71 |
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
|
|
1991-01-01 |
09 |
1 |
89-95 |
'Second Language Vocabulary Acquisition': direct en indirect woordenschatonderwijs in evenwicht
|
|
1997-01-01 |
15 |
3 |
109-115 |
'Snel en zonder fouten': interactie bij de afname van gestandaardiseerde leestests
|
|
1998-01-01 |
16 |
1 |
9-26 |
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 1: Over 'Naatje van de Dam' en volksbeschaving.
|
|
1994-01-01 |
12 |
1 |
53-75 |
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 2: Moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn in vakdidactische citaten uit de 20e eeuw.
|
|
1994-01-01 |
12 |
2 |
31-57 |
'Zonder taal ben je nergens'; Nederlands als tweede taal op de basisschool.
|
|
1996-01-01 |
14 |
3 |
27-46 |
(Onderzoek van) het onderwijs in de mondelinge taalvaardigheid; een verslag van de Oracy Convention te Norwich 1987
|
|
1988-01-01 |
06 |
1 |
79-92 |
A.H. Corporaal, Begeleidingsmodellen; een boekbespreking
|
|
1984-01-01 |
02 |
3 |
69-74 |
Aankondigingen
|
|
1988-01-01 |
06 |
2 |
111-112 |
Adressen van de auteurs
|
|
2001-01-01 |
17 |
3-4 |
165-166 |
Adressen van de auteurs
|
|
2001-01-01 |
17 |
1-2 |
173 |
Alfabetisering van volwassenen
|
|
1992-01-01 |
10 |
2 |
27-35 |
Alfabetiseringsonderwijs aan allochtone volwassenen. Een reactie op Sandra.
|
|
1996-01-01 |
14 |
2 |
39-52 |
Analyse van fouten bij hardop lezen
|
|
1989-01-01 |
07 |
3 |
57-74 |
Argumentatieleer en het schoolvak Nederlands
|
|
1990-01-01 |
08 |
2 |
61-80 |
Armand van Assche: ter nagedachtenis
|
|
1990-01-01 |
08 |
2 |
3-4 |
Auteurs
|
|
1994-01-01 |
12 |
2 |
107-108 |
Auteurs
|
|
1994-01-01 |
12 |
1 |
95-96 |
Auteurs
|
|
1993-01-01 |
11 |
3 |
81 |
Basisvorming Nederlands en Nederlands als Tweede Taal: werken aan een LAT-relatie
|
|
1992-01-01 |
10 |
2 |
37-53 |
Basisvorming, gelijke kansen en differentiatie; een boekbespreking
|
|
1988-01-01 |
06 |
1 |
93-100 |
Begrijpe wie kan! Over onbegripsproblemen bij leerlingen en hoe ermee omgaan…
|
|
1995-01-01 |
13 |
2 |
31-47 |
Begrijpend lezen op de basisschool; een teleurgestelde reactie op een proefschrift
|
|
1985-01-01 |
03 |
3 |
47-56 |
Beleidslijnen voor moedertaaldidactisch onderzoek
|
|
1986-01-01 |
04 |
3-4 |
5-16 |
Bericht
|
|
1985-01-01 |
03 |
3 |
97-98 |
Beurtwisseling en (het succes van) communicatieve werkvormen in het taalonderwijs: een gevalstudie
|
|
1998-01-01 |
16 |
1 |
27-45 |
Beweging in de impasse
|
|
1994-01-01 |
12 |
3 |
89-96 |
Bijval in somberheid
|
|
1988-01-01 |
06 |
2 |
109-110 |
Binnen een bepaald tijdsbestek: een interview-onderzoek bij twee moedertaaldocenten naar opvattingen over moduleren
|
|
1989-01-01 |
07 |
2 |
75-91 |
Boekbespreking van 'Moedertaalonderwijs in ontwikkeling. Een overzicht tot 1981.'
|
|
1982-01-01 |
01 |
1 |
91-94 |
Boekbesprekingen
|
|
1991-01-01 |
09 |
2 |
65-75 |
Boekbesprekingen
|
|
1991-01-01 |
09 |
1 |
69-77 |
Cijfers en cijferschalen
|
|
1993-01-01 |
11 |
1 |
49-69 |
Commentaar op de acht reacties
|
|
1986-01-01 |
04 |
3-4 |
85-90 |
Communicatie-onderwijs bestaat wel?
|
|
1985-01-01 |
03 |
3 |
85-96 |
Communicatief-educatieve varianten - een verkenning.
|
|
2001-01-01 |
17 |
1-2 |
135-159 |
Computer-ondersteund schrijfonderwijs: het ontwikkelen van een schrijfomgeving
|
|
1987-01-01 |
05 |
2 |
77-91 |
Computergestuurd spellingonderwijs voor de basisschool
|
|
1988-01-01 |
06 |
3 |
55-72 |
Consequenties van de voorlopige eindtermen basisvorming in het voortgezet onderwijs voor een universitaire lerarenopleiding
|
|
1989-01-01 |
07 |
2 |
57-64 |
Consequenties van Eindtermen Basisvorming voor de tweedegraads lerarenopleidingen Nederlands
|
|
1989-01-01 |
07 |
2 |
49-55 |
Davut, Canan en de schildpad: over (taal)onderwijs in een meertalige klas
|
|
1996-01-01 |
14 |
1 |
27-53 |
De bevordering van leesgedrag en -attitude
|
|
1994-01-01 |
12 |
3 |
61-75 |
De bijdragen van zinsopbouwonderwijs aan stelvaardigheid: analyse van een leergang
|
|
1992-01-01 |
10 |
2 |
13-25 |
De digitale klas; over (in-)efficiëntie van het inzetten van multimediale software in het tweede-taalonderwijs.
|
|
2001-01-01 |
17 |
3-4 |
151-162 |
De effecten van traditioneel en functioneel leesonderwijs in de latere jaren van het basisonderwijs
|
|
1991-01-01 |
09 |
3 |
15-36 |
De impasse in het onderwijs in de mondelinge vaardigheden
|
|
1993-01-01 |
11 |
3 |
9-33 |
De kern van het vak. Bespreking van G.C.W. Rijlaarsdam, 'Basisvorming Nederlands'.
|
|
1989-01-01 |
07 |
2 |
93-97 |
De kunst van effectief strategie-onderwijs
|
|
1998-01-01 |
16 |
3 |
63-69 |
De leerling is aan de beurt! Een onderzoek naar de beleving van het literatuuronderwijs.
|
|
1995-01-01 |
13 |
3 |
33-44 |
De leerling, de leraar en de tekst: op zoek naar een evenwichtig literatuuronderwijs
|
|
1993-01-01 |
11 |
2 |
87-94 |
De lerarenopleiding Nederlands aan de Rijksuniversiteit te Groningen
|
|
1983-01-01 |
01 |
2 |
31-50 |
De maakbaarheid van communicatief moedertaalonderwijs: recepten voor de kerndoelen Nederlands in de basisvorming
|
|
1993-01-01 |
11 |
2 |
57-77 |
De metaforische gereedschapsbak
|
|
1994-01-01 |
12 |
1 |
77-82 |
De moedertaaldidactiek als wetenschappelijk bedrijf; haar werkterrein en haar disciplinair karakter
|
|
1985-01-01 |
03 |
2 |
35-55 |
De Nederlandse benadering van literatuurgeschiedenis
|
|
1996-01-01 |
14 |
3 |
73-77 |
De Opleiding Leraren Nederlands in Nijmegen
|
|
1983-01-01 |
02 |
1 |
45-76 |
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
|
|
1991-01-01 |
09 |
1 |
15-34 |
De processie van Echternach en de kerndoelen voor het basisonderwijs
|
|
1997-01-01 |
15 |
2 |
69-80 |
De reductie van het lezen? Over het meten van tijd aan lezen besteed, effecten van vrij lezen en het nut van leesbevordering.
|
|
1997-01-01 |
15 |
1 |
9-30 |
De reproduktiefunctie van het onderwijs opnieuw bekeken
|
|
1984-01-01 |
02 |
2 |
53-76 |
De rol van onderzoek in curriculumontwikkeling
|
|
1988-01-01 |
06 |
1 |
33-46 |
De school aan het woord. Een onderzoek naar de lexicale samenstelling van het taalaanbod op de basisschool in Vlaanderen en Nederland.
|
|
1997-01-01 |
15 |
3 |
61-80 |
De Segeberger Kreis en het schrijven op school
|
|
1985-01-01 |
03 |
1 |
7-28 |
De technische richtlijnen in schema
|
|
1985-01-01 |
03 |
1 |
93-94 |
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
|
|
1992-01-01 |
10 |
1 |
19-32 |
De vorm van tekstbegripvragen en schrijfopdrachten. Een bespreking van: H. van den Bergh. Examens geëxamineerd.
|
|
1990-01-01 |
08 |
3 |
103-110 |
De VVM: een vereniging van Vlaamse Moedertaaldidactici
|
|
1988-01-01 |
06 |
2 |
105-108 |
De één-één-lessen in de Utrechtse opleiding Nederlands
|
|
1985-01-01 |
03 |
3 |
7-26 |
Degelijk vakwerk
|
|
1987-01-01 |
05 |
3 |
61-82 |
Denkbeelden over object, doelstelling en methodes van onderzoek in de universitaire lerarenopleiding
|
|
1982-01-01 |
01 |
1 |
9-40 |
Der alte Kontinent und seine vielen Sprachen. Versuch, den Begriff der 'sprachlichen Bildung' europäisch zu denken.
|
|
1996-01-01 |
14 |
3 |
7-25 |
Docent als drempelverlager
|
|
1996-01-01 |
14 |
1 |
73-81 |
Domweg gelukkig met gedichten. Over het gebruik van multimedia bij het fictie-onderwijs.
|
|
1998-01-01 |
16 |
3 |
29-43 |
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
|
|
1992-01-01 |
10 |
1 |
59-73 |
Drama en moedertaalonderwijs
|
|
1995-01-01 |
13 |
2 |
49-64 |
Drama: retoriek en praktijk - een kwestie van status?
|
|
1987-01-01 |
05 |
1 |
7-28 |
Drie nieuwe boeken over supervisie
|
|
1983-01-01 |
02 |
1 |
77-98 |
Dyslexie, een schets van de problematiek
|
|
1994-01-01 |
12 |
1 |
41-51 |
Een "werkelijk puur onkundig buitenstaander" (Jansen 1985, 22) adviseerde de WRR over moedertaalonderwijs en basisvorming
|
|
1987-01-01 |
05 |
2 |
119-127 |
Een aanzet tot een geïntegreerd Leerplan Literatuur
|
|
1995-01-01 |
13 |
3 |
79-87 |
Een analfabeet is geen groot kind: de rol van tekstbetekenis en verklankingsregels bij het leren lezen door volwassenen
|
|
1996-01-01 |
14 |
1 |
55-72 |
Een Belgische didactiek van het Nederlands
|
|
1985-01-01 |
03 |
1 |
67-86 |
Een bespreking van 'Taalpeiling yn Fryslân. Onderzoek naar de beheersing van het Fries en het Nederlands aan het einde van de basisschool.'
|
|
1995-01-01 |
13 |
1 |
83-89 |
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
|
|
1992-01-01 |
10 |
1 |
97-105 |
Een domeinbepaling voor mondelinge taalvaardigheid in de bovenbouw havo en vwo
|
|
1995-01-01 |
13 |
1 |
41-59 |
Een eerste systematische bibliografie van empirisch MTO-onderzoek; een bespreking
|
|
1988-01-01 |
06 |
2 |
101-104 |
Een geschiedenis van moedertaalonderwijs I
|
|
1985-01-01 |
03 |
2 |
7-33 |