Taalunie publicatieserver
Spiegel

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   451 resultaten, getoond worden 1-100    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Schoolvak of profiel Pagina's
"Als zij gaat redeneeren komt er toch geen mensch aan 't woord" (Davids en Van Tol)
- Luuk Lagerwerf
1995-01-01 13 1 77-82
"Het vrouwelijk geslacht kan elke dag kinderen krijgen"; een bespreking van Biologie in het Paulusproject
- Alfred Schermer
1985-01-01 03 1 29-44
"Maar zo leer ik er niks van, als ik al die rijtjes af ga." Van het ideale curriculum Nederlands in het MDGO naar een ervaren curriculum.
- Joke Wooldrik
- Jan Sturm
- Mariet van Goch
1991-01-01 09 3 55-86
"Naar eigen oordeel"
- Helge Bonset
1982-01-01 01 1 97-90
"Over zinnen gesproken" en de tijdgeest. Reflecteren.
1983-01-01 01 3 93-100
'Analyseren en terugkoppelen': opvattingen over het gebruik van computers bij reteaching zinsontleden; een verslag van een open interviewonderzoek onder vijf moedertaaldocenten
- Erik Blankesteijn
- Maarten van Rooij
- Jan Sturm
1989-01-01 07 3 9-29
'De autonomie van het kanaal'; 'Naschrift van de redactie'
- Bernard Schut
- Helge Bonset
1984-01-01 02 2 77-86
'De eerste hoogleraar in de theorie van de moedertaaldidactiek pareert', 'Huwelijkscrisis of cryptogamen: een poging tot heranalyse van een relatie'
- Steven ten Brinke
- Jan Sturm
1984-01-01 02 3 83-98
'De geschiedenis moet nog geschreven worden'. Reactie op Matthijssens bespreking van 'Tussen Apollo en Hermes'.
- Piet-Hein van de Ven
1991-01-01 09 2 53-63
'De taal is gansch het volk': een zoektocht naar de oorsprong en het gebruik van een sententia.
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
2001-01-01 17 1-2 25-65
'De tenen rijzen je te berge'. Tekstrevisie op micro-niveau door allochtone en autochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs.
- Korrie van Helvert
- Judith ter Hofstede
1997-01-01 15 1 69-89
'Normaal functioneel: doel of middel?'; 'Naschrift'; 'De eerste hoogleraar in de theorie van de moedertaaldidactiek oreert'
1983-01-01 02 1 109-124
'Peer tutoring' in het leesonderwijs: verslag van het eerste experimentele jaar van Stap Door!
- Ruben Fukkink
1996-01-01 14 3 47-71
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
- Theo Rensman
1991-01-01 09 1 89-95
'Second Language Vocabulary Acquisition': direct en indirect woordenschatonderwijs in evenwicht
- Machteld Verhelst
1997-01-01 15 3 109-115
'Snel en zonder fouten': interactie bij de afname van gestandaardiseerde leestests
- Boris Mets
1998-01-01 16 1 9-26
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 1: Over 'Naatje van de Dam' en volksbeschaving.
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
1994-01-01 12 1 53-75
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 2: Moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn in vakdidactische citaten uit de 20e eeuw.
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
1994-01-01 12 2 31-57
'Zonder taal ben je nergens'; Nederlands als tweede taal op de basisschool.
- René Appel
1996-01-01 14 3 27-46
(Onderzoek van) het onderwijs in de mondelinge taalvaardigheid; een verslag van de Oracy Convention te Norwich 1987
- Resy Delnoy
- Marjan Werts
1988-01-01 06 1 79-92
A.H. Corporaal, Begeleidingsmodellen; een boekbespreking
- Jan Griffioen
1984-01-01 02 3 69-74
Aankondigingen
1988-01-01 06 2 111-112
Adressen van de auteurs
2001-01-01 17 3-4 165-166
Adressen van de auteurs
2001-01-01 17 1-2 173
Alfabetisering van volwassenen
- Kees Hammink
1992-01-01 10 2 27-35
Alfabetiseringsonderwijs aan allochtone volwassenen. Een reactie op Sandra.
- Jeanne Kurvers
1996-01-01 14 2 39-52
Analyse van fouten bij hardop lezen
- M.J.C. Mommers
- B.M.H. Aarntzen
1989-01-01 07 3 57-74
Argumentatieleer en het schoolvak Nederlands
- R.J. Oostdam
- Y.W. Emmelot
1990-01-01 08 2 61-80
Armand van Assche: ter nagedachtenis
1990-01-01 08 2 3-4
Auteurs
1994-01-01 12 2 107-108
Auteurs
1994-01-01 12 1 95-96
Auteurs
1993-01-01 11 3 81
Basisvorming Nederlands en Nederlands als Tweede Taal: werken aan een LAT-relatie
- Hilde Hacquebord
1992-01-01 10 2 37-53
Basisvorming, gelijke kansen en differentiatie; een boekbespreking
- Hans Hulshof
1988-01-01 06 1 93-100
Begrijpe wie kan! Over onbegripsproblemen bij leerlingen en hoe ermee omgaan…
- Kris Van den Branden
1995-01-01 13 2 31-47
Begrijpend lezen op de basisschool; een teleurgestelde reactie op een proefschrift
- Marjan Werts
1985-01-01 03 3 47-56
Beleidslijnen voor moedertaaldidactisch onderzoek
- J.S. ten Brinke
1986-01-01 04 3-4 5-16
Bericht
- Werkgroep "Kinder- en jeugdliteratuur multidisciplinair"
1985-01-01 03 3 97-98
Beurtwisseling en (het succes van) communicatieve werkvormen in het taalonderwijs: een gevalstudie
- Jo van den Hauwe
1998-01-01 16 1 27-45
Beweging in de impasse
- Helge Bonset
1994-01-01 12 3 89-96
Bijval in somberheid
- Leo Langeveld
1988-01-01 06 2 109-110
Binnen een bepaald tijdsbestek: een interview-onderzoek bij twee moedertaaldocenten naar opvattingen over moduleren
- Joke Wooldrik
- Jan Sturm
1989-01-01 07 2 75-91
Boekbespreking van 'Moedertaalonderwijs in ontwikkeling. Een overzicht tot 1981.'
- Mark Baeyens
1982-01-01 01 1 91-94
Boekbesprekingen
- Nora Bogaert
1991-01-01 09 2 65-75
Boekbesprekingen
- Frans Daems
1991-01-01 09 1 69-77
Cijfers en cijferschalen
- Bert Meuffels
1993-01-01 11 1 49-69
Commentaar op de acht reacties
- J.S. ten Brinke
1986-01-01 04 3-4 85-90
Communicatie-onderwijs bestaat wel?
- Helge Bonset
1985-01-01 03 3 85-96
Communicatief-educatieve varianten - een verkenning.
- Piet-Hein van de Ven
2001-01-01 17 1-2 135-159
Computer-ondersteund schrijfonderwijs: het ontwikkelen van een schrijfomgeving
- Th. van der Geest
1987-01-01 05 2 77-91
Computergestuurd spellingonderwijs voor de basisschool
- J. van der Linden
- E.M.H. Assink
1988-01-01 06 3 55-72
Consequenties van de voorlopige eindtermen basisvorming in het voortgezet onderwijs voor een universitaire lerarenopleiding
- Wil van der Veur
1989-01-01 07 2 57-64
Consequenties van Eindtermen Basisvorming voor de tweedegraads lerarenopleidingen Nederlands
- Johan Eimers
1989-01-01 07 2 49-55
Davut, Canan en de schildpad: over (taal)onderwijs in een meertalige klas
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
1996-01-01 14 1 27-53
De bevordering van leesgedrag en -attitude
- Erik van Schooten
1994-01-01 12 3 61-75
De bijdragen van zinsopbouwonderwijs aan stelvaardigheid: analyse van een leergang
- Jannemieke van de Gein
1992-01-01 10 2 13-25
De digitale klas; over (in-)efficiëntie van het inzetten van multimediale software in het tweede-taalonderwijs.
- Heleen Strating
- Anne Vermeer
2001-01-01 17 3-4 151-162
De effecten van traditioneel en functioneel leesonderwijs in de latere jaren van het basisonderwijs
- Ton van der Geest
- Ageeth Jorna
1991-01-01 09 3 15-36
De impasse in het onderwijs in de mondelinge vaardigheden
- Henk Lammers
1993-01-01 11 3 9-33
De kern van het vak. Bespreking van G.C.W. Rijlaarsdam, 'Basisvorming Nederlands'.
- Helge Bonset
1989-01-01 07 2 93-97
De kunst van effectief strategie-onderwijs
- Hilde Hacquebord
1998-01-01 16 3 63-69
De leerling is aan de beurt! Een onderzoek naar de beleving van het literatuuronderwijs.
- Corine van Donkersgoed
- Helma van Lierop-Debrauwer
1995-01-01 13 3 33-44
De leerling, de leraar en de tekst: op zoek naar een evenwichtig literatuuronderwijs
- Helma van Lierop-Debrauwer
1993-01-01 11 2 87-94
De lerarenopleiding Nederlands aan de Rijksuniversiteit te Groningen
- Jan Griffioen
1983-01-01 01 2 31-50
De maakbaarheid van communicatief moedertaalonderwijs: recepten voor de kerndoelen Nederlands in de basisvorming
- Theo Witte
1993-01-01 11 2 57-77
De metaforische gereedschapsbak
- Wolfgang Herrlitz
1994-01-01 12 1 77-82
De moedertaaldidactiek als wetenschappelijk bedrijf; haar werkterrein en haar disciplinair karakter
- J.S. ten Brinke
1985-01-01 03 2 35-55
De Nederlandse benadering van literatuurgeschiedenis
- Hugo Verdaasdonk
1996-01-01 14 3 73-77
De Opleiding Leraren Nederlands in Nijmegen
- Piet Hein van de Ven
1983-01-01 02 1 45-76
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
- Bert Meuffels
1991-01-01 09 1 15-34
De processie van Echternach en de kerndoelen voor het basisonderwijs
- Rudy Beernink
- Bram Donkers
1997-01-01 15 2 69-80
De reductie van het lezen? Over het meten van tijd aan lezen besteed, effecten van vrij lezen en het nut van leesbevordering.
- Piet Mooren
1997-01-01 15 1 9-30
De reproduktiefunctie van het onderwijs opnieuw bekeken
- Bart van der Leeuw
1984-01-01 02 2 53-76
De rol van onderzoek in curriculumontwikkeling
- Gert Rijlaarsdam
1988-01-01 06 1 33-46
De school aan het woord. Een onderzoek naar de lexicale samenstelling van het taalaanbod op de basisschool in Vlaanderen en Nederland.
- Walter Schrooten
1997-01-01 15 3 61-80
De Segeberger Kreis en het schrijven op school
- Johan Eimers
1985-01-01 03 1 7-28
De technische richtlijnen in schema
1985-01-01 03 1 93-94
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
- Clary Ravesloot
1992-01-01 10 1 19-32
De vorm van tekstbegripvragen en schrijfopdrachten. Een bespreking van: H. van den Bergh. Examens geëxamineerd.
- Rob van Krieken
1990-01-01 08 3 103-110
De VVM: een vereniging van Vlaamse Moedertaaldidactici
- Hugo de Jonghe
1988-01-01 06 2 105-108
De één-één-lessen in de Utrechtse opleiding Nederlands
- Dana Constandse
1985-01-01 03 3 7-26
Degelijk vakwerk
- Johan Eimers
- Hans Wegman
1987-01-01 05 3 61-82
Denkbeelden over object, doelstelling en methodes van onderzoek in de universitaire lerarenopleiding
- Jan Griffioen
1982-01-01 01 1 9-40
Der alte Kontinent und seine vielen Sprachen. Versuch, den Begriff der 'sprachlichen Bildung' europäisch zu denken.
- Hubert Ivo
1996-01-01 14 3 7-25
Docent als drempelverlager
- Korrie van Helvert
1996-01-01 14 1 73-81
Domweg gelukkig met gedichten. Over het gebruik van multimedia bij het fictie-onderwijs.
- Willy Weijdema
1998-01-01 16 3 29-43
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
- Michel Couzijn
- Marijn Woudstra
- Anita Zwart
1992-01-01 10 1 59-73
Drama en moedertaalonderwijs
- Jacques de Vroomen
1995-01-01 13 2 49-64
Drama: retoriek en praktijk - een kwestie van status?
- Piet Hein van de Ven
- Jacques de Vroomen
1987-01-01 05 1 7-28
Drie nieuwe boeken over supervisie
- Jan Griffioen
1983-01-01 02 1 77-98
Dyslexie, een schets van de problematiek
- Peter van Vugt
1994-01-01 12 1 41-51
Een "werkelijk puur onkundig buitenstaander" (Jansen 1985, 22) adviseerde de WRR over moedertaalonderwijs en basisvorming
- Jan Sturm
1987-01-01 05 2 119-127
Een aanzet tot een geïntegreerd Leerplan Literatuur
- Lily Coenen
1995-01-01 13 3 79-87
Een analfabeet is geen groot kind: de rol van tekstbetekenis en verklankingsregels bij het leren lezen door volwassenen
- Dominiek Sandra
1996-01-01 14 1 55-72
Een Belgische didactiek van het Nederlands
- Jan Griffioen
1985-01-01 03 1 67-86
Een bespreking van 'Taalpeiling yn Fryslân. Onderzoek naar de beheersing van het Fries en het Nederlands aan het einde van de basisschool.'
- Nanne Osinga
1995-01-01 13 1 83-89
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
- Theo Rensman
1992-01-01 10 1 97-105
Een domeinbepaling voor mondelinge taalvaardigheid in de bovenbouw havo en vwo
- Amos van Gelderen
- Ron Oostdam
1995-01-01 13 1 41-59
Een eerste systematische bibliografie van empirisch MTO-onderzoek; een bespreking
- J.S. ten Brinke
1988-01-01 06 2 101-104
Een geschiedenis van moedertaalonderwijs I
- Piet Hein van de Ven
1985-01-01 03 2 7-33

<<   451 resultaten, getoond worden 1-100    >>