Taalunie publicatieserver
Spiegel

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   451 resultaten, getoond worden 1-100    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Schoolvak of profiel Pagina's
Ingekomen publicaties
1998-01-01 16 1 99
Over de auteurs
1998-01-01 16 1 97
Summaries in English
1998-01-01 16 1 95
Kunstmatig lezen of literaire socialisatie?
- Piet-Hein van de Ven
1998-01-01 16 1 83-93
Leerlingen in de basisvorming over fictie en fictie-onderwijs
- Erik van Schooten
- Ron Oostdam
1998-01-01 16 1 47-82
Beurtwisseling en (het succes van) communicatieve werkvormen in het taalonderwijs: een gevalstudie
- Jo van den Hauwe
1998-01-01 16 1 27-45
'Snel en zonder fouten': interactie bij de afname van gestandaardiseerde leestests
- Boris Mets
1998-01-01 16 1 9-26
Redactioneel. 'Een van de grootste zorgen': Reflecteren over de relatie tussen het schoolvak Nederlands en de schoolvakverwante academische discipline.
- Redactie
1998-01-01 16 1 1-7
Over de auteurs
1997-01-01 15 1 113-114
Summaries in English
1997-01-01 15 1 111-112
Ingekomen publicaties
1997-01-01 15 1 109
Is een spellinglijst een geschikt onderdeel van een nieuwe spellingdidactiek?
- Patricia de Rooij
- Cor Aarnoutse
1997-01-01 15 1 91-108
'De tenen rijzen je te berge'. Tekstrevisie op micro-niveau door allochtone en autochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs.
- Korrie van Helvert
- Judith ter Hofstede
1997-01-01 15 1 69-89
Fictie-onderwijs in de basisvorming: attitudes van docenten en vormgeving van het onderwijs
- Erik van Schooten
- Ron Oostdam
1997-01-01 15 1 31-67
De reductie van het lezen? Over het meten van tijd aan lezen besteed, effecten van vrij lezen en het nut van leesbevordering.
- Piet Mooren
1997-01-01 15 1 9-30
Redactioneel. 'Daar zal weening zijn en knersing der tanden' (Mattheüs 25:30)
- Redactie
1997-01-01 15 1 1-7
Over de auteurs
1996-01-01 14 1 93
Ingekomen publicaties
1996-01-01 14 1 91
Hoe het meten van schrijfvaardigheid goed voorbereid kan worden
- Henny Uiterwijk
1996-01-01 14 1 83-89
Docent als drempelverlager
- Korrie van Helvert
1996-01-01 14 1 73-81
Een analfabeet is geen groot kind: de rol van tekstbetekenis en verklankingsregels bij het leren lezen door volwassenen
- Dominiek Sandra
1996-01-01 14 1 55-72
Davut, Canan en de schildpad: over (taal)onderwijs in een meertalige klas
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
1996-01-01 14 1 27-53
Retoriek en literatuuronderwijs in Vlaanderen in de 19de eeuw
- Johan van Iseghem
1996-01-01 14 1 7-25
Redactioneel
- Redactie
1996-01-01 14 1 1-5
Over de auteurs
1995-01-01 13 1 99-101
Mededeling
1995-01-01 13 1 97
Schets of schilderij? Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs van Appel en Vermeer
- Katinka de Croon
- Machteld Verhelst
1995-01-01 13 1 91-96
Een bespreking van 'Taalpeiling yn Fryslân. Onderzoek naar de beheersing van het Fries en het Nederlands aan het einde van de basisschool.'
- Nanne Osinga
1995-01-01 13 1 83-89
"Als zij gaat redeneeren komt er toch geen mensch aan 't woord" (Davids en Van Tol)
- Luuk Lagerwerf
1995-01-01 13 1 77-82
Schoolsucces en taalvaardigheid. Kanttekeningen bij een veelgebruikte theorie.
- Maarten Koch
1995-01-01 13 1 61-75
Een domeinbepaling voor mondelinge taalvaardigheid in de bovenbouw havo en vwo
- Amos van Gelderen
- Ron Oostdam
1995-01-01 13 1 41-59
Het VVKSO-leerplan Nederlands in Vlaanderen
- Hugo de Jonghe
1995-01-01 13 1 25-40
Hoe wordt dat gezegd in het Vlaams? Een case-study over moedertaalonderwijs in een meertalige klas.
- Griet Ramaut
1995-01-01 13 1 9-23
Redactioneel
- Redactie
1995-01-01 13 1 1-8
Auteurs
1994-01-01 12 1 95-96
Ingekomen publikaties
1994-01-01 12 1 93
Fundamenteel onbruikbaar
- Helge Bonset
1994-01-01 12 1 87-92
Taalvaardigheid: meer tijd of meer integratie? Een Vlaamse beschouwing bij de kritiek van Bonset.
- Hugo de Jonghe
1994-01-01 12 1 83-86
De metaforische gereedschapsbak
- Wolfgang Herrlitz
1994-01-01 12 1 77-82
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 1: Over 'Naatje van de Dam' en volksbeschaving.
- Sjaak Kroon
- Jan Sturm
1994-01-01 12 1 53-75
Dyslexie, een schets van de problematiek
- Peter van Vugt
1994-01-01 12 1 41-51
Leesgewoonten en leesmotivaties van 8- tot 14-jarigen: een vergelijkend onderzoek bij autochtone en allochtone kinderen in Vlaanderen
- Griet Ramaut
1994-01-01 12 1 23-39
Het geminachte kind: Jeugdliteratuur in de bovenbouw van havo en vwo
- Helma van Lierop-Debrauwer
1994-01-01 12 1 9-21
Redactioneel
- Redactie
1994-01-01 12 1 1-7
Over de auteurs
1993-01-01 11 1 105-106
Ingekomen publikaties
1993-01-01 11 1 103
Mededelingen
1993-01-01 11 1 97-101
Tweetalig tweede-taalonderwijs aan volwassenen
- Anne Kerkhoff
1993-01-01 11 1 87-96
Om positie te kunnen kiezen heb je een kader nodig
- Theun Meestringa
1993-01-01 11 1 79-86
Honderd meter in elf seconden?
- Helge Bonset
1993-01-01 11 1 71-77
Cijfers en cijferschalen
- Bert Meuffels
1993-01-01 11 1 49-69
Multilinguale Schülerschaft in monolingualen Schulen: Gründe für die fällige Erneuerung der sprachlichen Bildung.
- Ingrid Gogolin
1993-01-01 11 1 31-48
Strategisch georiënteerd moedertaalonderwijs
- Ron Oostdam
- Gert Rijlaarsdam
1993-01-01 11 1 9-30
Redactioneel
- Redactie
1993-01-01 11 1 1-8
Over de auteurs
1992-01-01 10 1 163-166
LIO-onderzoek: ook in Vlaanderen?
- Hugo de Jonghe
1992-01-01 10 1 159-161
Een onderzoekende blik op onderzoek door aanstaande leraren
- Steven ten Brinke
1992-01-01 10 1 153-157
Reflectie en Onderzoek in de lerarenopleiding. Work in progress aan de Rijksuniversiteit van Gent.
- Ronald Soetaert
1992-01-01 10 1 143-152
Het studie-onderdeel Onderzoek in het curriculum van de Universitaire Lerarenopleiding Zuid-Holland
- Hans Hulshof
1992-01-01 10 1 135-141
Het leeronderzoek op de VU: van reflecteren op didactisch handelen naar dienstverlening aan de stageschool
- Cor Geljon
1992-01-01 10 1 127-134
Het onderzoek in het curriculum van de tweede fase lerarenopleiding van de Katholieke Universiteit Nijmegen.
- Theo Bergen
1992-01-01 10 1 119-126
Een onderzoek naar de problematiek rond de overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur
- Lidia Boekhout
- Maria van Hattum
1992-01-01 10 1 107-117
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
- Theo Rensman
1992-01-01 10 1 97-105
Traject. De ontwikkeling van een lessenreeks informatief schrijven voor de basisvorming.
- Heleen Vellekoop
- Catherine Milo
1992-01-01 10 1 87-95
Meningen en feiten over de taaltuin. Een onderzoek naar meningen van oud-leerlingen over het effect van de taaltuinmethode en naar het effect van deze methode op de spelvaardigheid.
- Fenna Feitsma
- Milja Vels
1992-01-01 10 1 75-86
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
- Michel Couzijn
- Marijn Woudstra
- Anita Zwart
1992-01-01 10 1 59-73
Het studie-onderdeel onderzoek in het curriculum van het Instituut voor de Lerarenopleiding (UvA)
- Michel Couzijn
- Frans Zwitserlood
1992-01-01 10 1 47-58
Lezen en tekstbegrip in de brugklas, een kwestie van didactiek?
- Henriette Roordink
1992-01-01 10 1 33-46
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
- Clary Ravesloot
1992-01-01 10 1 19-32
Verdiepingsonderzoek in de lerarenopleiding Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen
- Theo Witte
1992-01-01 10 1 3-17
Over de auteurs
1991-01-01 09 1 107-108
Ingekomen publicaties
1991-01-01 09 1 105
Over eindexamens, validiteit en betrouwbaarheid
- Kees de Glopper
1991-01-01 09 1 97-104
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
- Theo Rensman
1991-01-01 09 1 89-95
Nederlands als tweede taal in het dag-avondonderwijs voor volwassenen
- Anne Kerkhoff
1991-01-01 09 1 79-87
Boekbesprekingen
- Frans Daems
1991-01-01 09 1 69-77
Relaties tussen aspecten van het onderwijsaanbod en tijdbesteding bij het vak Nederlands in de derde klas voortgezet onderwijs
- Huub van den Berg
- Hans Kuhlemeier
1991-01-01 09 1 55-68
Leraren onderzoeken eigen onderwijs in Scandinavië
- Piet-Hein van de Ven
1991-01-01 09 1 35-53
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
- Bert Meuffels
1991-01-01 09 1 15-34
Redactioneel
- Redactie
1991-01-01 09 1 3-14
Over de auteurs
1990-01-01 08 1 81-82
Nederlands als tweede taal in het voortgezet onderwijs
- Connie Raymakers-Volaart
1990-01-01 08 1 73-80
Jeugdliteratuur. Een bespreken van Jacques Vos, Jeugdliteratuur. Didactiek en methodiek.
- Armand van Assche
1990-01-01 08 1 67-71
Het moedertaalonderwijs als arena
- M.A.J.M. Matthijssen
1990-01-01 08 1 59-66
Functionele taalvaardigheid van jonge afgestudeerden
- Rita Rymenans
- Gino Leroy
1990-01-01 08 1 45-58
Een instrument voor het verhelderen van begrippen ten behoeve van (moedertaal)didaktisch onderzoek.
- Helge Bonset
1990-01-01 08 1 25-41
Opleiding in aanbouw; Eerste ervaringen met de 12-maandsopleiding Nederlands aan de universiteit van Utrecht (1988-1989)
- Theo Rensman
1990-01-01 08 1 9-24
Redactioneel
- Redactie
1990-01-01 08 1 3-8
Over de auteurs
1989-01-01 07 1 97-98
Moedertaalonderwijs en (de invoering van) basisvorming: Hoe staat het met de vrijheid van richting en inrichting?
- Jan Sturm
1989-01-01 07 1 87-96
Functioneel aanvankelijk leesonderwijs in de spiegel; een boekbespreking
- M.J.C. Mommers
1989-01-01 07 1 75-86
Historische aspecten van literatuuronderwijs en de crisis in de humaniora; impressies van en rond een conferentie.
- Piet Hein van de Ven
1989-01-01 07 1 57-74
Het schrijfcurriculum in de Utrechtse tweedegraads deeltijdopleiding Nederlands
- Lex Boezeman
1989-01-01 07 1 47-56
Spelling en schoolsucces
- Jan Pieter van Oudenhoven
1989-01-01 07 1 35-45
Verbale interactie in de klas; beurtverdeling en interactiebereidheid in het eerste leerjaar van de lagere school
- Rita Rymenans
1989-01-01 07 1 9-33
Redactioneel
- Redactie
1989-01-01 07 1 3-6
Over de auteurs
1988-01-01 06 1 101-102
Basisvorming, gelijke kansen en differentiatie; een boekbespreking
- Hans Hulshof
1988-01-01 06 1 93-100
(Onderzoek van) het onderwijs in de mondelinge taalvaardigheid; een verslag van de Oracy Convention te Norwich 1987
- Resy Delnoy
- Marjan Werts
1988-01-01 06 1 79-92
Nijmeegs onderzoek naar problemen van docenten in "leerlinggericht" literatuuronderwijs
- Wam de Moor
- Martin Thijssen
1988-01-01 06 1 47-78

<<   451 resultaten, getoond worden 1-100    >>