Vindplaatsen
Registreer
Inloggen
Taalunie publicatieserver
Spiegel
Publicaties
Top 10
Publicaties
<< 451 resultaten, getoond worden 1-100
>>
Titel van het werkstuk
Auteur(s)
Publicatiedatum
Niveau en doelgroep
Schoolvak of profiel
Pagina's
Ingekomen publicaties
1998-01-01
16
1
99
Over de auteurs
1998-01-01
16
1
97
Summaries in English
1998-01-01
16
1
95
Kunstmatig lezen of literaire socialisatie?
-
Piet-Hein van de Ven
1998-01-01
16
1
83-93
Leerlingen in de basisvorming over fictie en fictie-onderwijs
-
Erik van Schooten
-
Ron Oostdam
1998-01-01
16
1
47-82
Beurtwisseling en (het succes van) communicatieve werkvormen in het taalonderwijs: een gevalstudie
-
Jo van den Hauwe
1998-01-01
16
1
27-45
'Snel en zonder fouten': interactie bij de afname van gestandaardiseerde leestests
-
Boris Mets
1998-01-01
16
1
9-26
Redactioneel. 'Een van de grootste zorgen': Reflecteren over de relatie tussen het schoolvak Nederlands en de schoolvakverwante academische discipline.
-
Redactie
1998-01-01
16
1
1-7
Over de auteurs
1997-01-01
15
1
113-114
Summaries in English
1997-01-01
15
1
111-112
Ingekomen publicaties
1997-01-01
15
1
109
Is een spellinglijst een geschikt onderdeel van een nieuwe spellingdidactiek?
-
Patricia de Rooij
-
Cor Aarnoutse
1997-01-01
15
1
91-108
'De tenen rijzen je te berge'. Tekstrevisie op micro-niveau door allochtone en autochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs.
-
Korrie van Helvert
-
Judith ter Hofstede
1997-01-01
15
1
69-89
Fictie-onderwijs in de basisvorming: attitudes van docenten en vormgeving van het onderwijs
-
Erik van Schooten
-
Ron Oostdam
1997-01-01
15
1
31-67
De reductie van het lezen? Over het meten van tijd aan lezen besteed, effecten van vrij lezen en het nut van leesbevordering.
-
Piet Mooren
1997-01-01
15
1
9-30
Redactioneel. 'Daar zal weening zijn en knersing der tanden' (Mattheüs 25:30)
-
Redactie
1997-01-01
15
1
1-7
Over de auteurs
1996-01-01
14
1
93
Ingekomen publicaties
1996-01-01
14
1
91
Hoe het meten van schrijfvaardigheid goed voorbereid kan worden
-
Henny Uiterwijk
1996-01-01
14
1
83-89
Docent als drempelverlager
-
Korrie van Helvert
1996-01-01
14
1
73-81
Een analfabeet is geen groot kind: de rol van tekstbetekenis en verklankingsregels bij het leren lezen door volwassenen
-
Dominiek Sandra
1996-01-01
14
1
55-72
Davut, Canan en de schildpad: over (taal)onderwijs in een meertalige klas
-
Sjaak Kroon
-
Jan Sturm
1996-01-01
14
1
27-53
Retoriek en literatuuronderwijs in Vlaanderen in de 19de eeuw
-
Johan van Iseghem
1996-01-01
14
1
7-25
Redactioneel
-
Redactie
1996-01-01
14
1
1-5
Over de auteurs
1995-01-01
13
1
99-101
Mededeling
1995-01-01
13
1
97
Schets of schilderij? Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs van Appel en Vermeer
-
Katinka de Croon
-
Machteld Verhelst
1995-01-01
13
1
91-96
Een bespreking van 'Taalpeiling yn Fryslân. Onderzoek naar de beheersing van het Fries en het Nederlands aan het einde van de basisschool.'
-
Nanne Osinga
1995-01-01
13
1
83-89
"Als zij gaat redeneeren komt er toch geen mensch aan 't woord" (Davids en Van Tol)
-
Luuk Lagerwerf
1995-01-01
13
1
77-82
Schoolsucces en taalvaardigheid. Kanttekeningen bij een veelgebruikte theorie.
-
Maarten Koch
1995-01-01
13
1
61-75
Een domeinbepaling voor mondelinge taalvaardigheid in de bovenbouw havo en vwo
-
Amos van Gelderen
-
Ron Oostdam
1995-01-01
13
1
41-59
Het VVKSO-leerplan Nederlands in Vlaanderen
-
Hugo de Jonghe
1995-01-01
13
1
25-40
Hoe wordt dat gezegd in het Vlaams? Een case-study over moedertaalonderwijs in een meertalige klas.
-
Griet Ramaut
1995-01-01
13
1
9-23
Redactioneel
-
Redactie
1995-01-01
13
1
1-8
Auteurs
1994-01-01
12
1
95-96
Ingekomen publikaties
1994-01-01
12
1
93
Fundamenteel onbruikbaar
-
Helge Bonset
1994-01-01
12
1
87-92
Taalvaardigheid: meer tijd of meer integratie? Een Vlaamse beschouwing bij de kritiek van Bonset.
-
Hugo de Jonghe
1994-01-01
12
1
83-86
De metaforische gereedschapsbak
-
Wolfgang Herrlitz
1994-01-01
12
1
77-82
'Wij gaan volksaardig d.i. nationaal worden'; een voorstudie naar moedertaalonderwijs en nationaal bewustzijn. Deel 1: Over 'Naatje van de Dam' en volksbeschaving.
-
Sjaak Kroon
-
Jan Sturm
1994-01-01
12
1
53-75
Dyslexie, een schets van de problematiek
-
Peter van Vugt
1994-01-01
12
1
41-51
Leesgewoonten en leesmotivaties van 8- tot 14-jarigen: een vergelijkend onderzoek bij autochtone en allochtone kinderen in Vlaanderen
-
Griet Ramaut
1994-01-01
12
1
23-39
Het geminachte kind: Jeugdliteratuur in de bovenbouw van havo en vwo
-
Helma van Lierop-Debrauwer
1994-01-01
12
1
9-21
Redactioneel
-
Redactie
1994-01-01
12
1
1-7
Over de auteurs
1993-01-01
11
1
105-106
Ingekomen publikaties
1993-01-01
11
1
103
Mededelingen
1993-01-01
11
1
97-101
Tweetalig tweede-taalonderwijs aan volwassenen
-
Anne Kerkhoff
1993-01-01
11
1
87-96
Om positie te kunnen kiezen heb je een kader nodig
-
Theun Meestringa
1993-01-01
11
1
79-86
Honderd meter in elf seconden?
-
Helge Bonset
1993-01-01
11
1
71-77
Cijfers en cijferschalen
-
Bert Meuffels
1993-01-01
11
1
49-69
Multilinguale Schülerschaft in monolingualen Schulen: Gründe für die fällige Erneuerung der sprachlichen Bildung.
-
Ingrid Gogolin
1993-01-01
11
1
31-48
Strategisch georiënteerd moedertaalonderwijs
-
Ron Oostdam
-
Gert Rijlaarsdam
1993-01-01
11
1
9-30
Redactioneel
-
Redactie
1993-01-01
11
1
1-8
Over de auteurs
1992-01-01
10
1
163-166
LIO-onderzoek: ook in Vlaanderen?
-
Hugo de Jonghe
1992-01-01
10
1
159-161
Een onderzoekende blik op onderzoek door aanstaande leraren
-
Steven ten Brinke
1992-01-01
10
1
153-157
Reflectie en Onderzoek in de lerarenopleiding. Work in progress aan de Rijksuniversiteit van Gent.
-
Ronald Soetaert
1992-01-01
10
1
143-152
Het studie-onderdeel Onderzoek in het curriculum van de Universitaire Lerarenopleiding Zuid-Holland
-
Hans Hulshof
1992-01-01
10
1
135-141
Het leeronderzoek op de VU: van reflecteren op didactisch handelen naar dienstverlening aan de stageschool
-
Cor Geljon
1992-01-01
10
1
127-134
Het onderzoek in het curriculum van de tweede fase lerarenopleiding van de Katholieke Universiteit Nijmegen.
-
Theo Bergen
1992-01-01
10
1
119-126
Een onderzoek naar de problematiek rond de overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur
-
Lidia Boekhout
-
Maria van Hattum
1992-01-01
10
1
107-117
Een bouwsteen op zoek naar zijn plaats. Het curriculum-onderdeel onderzoek in de Utrechtse universitaire lerarenopleiding Nederlands.
-
Theo Rensman
1992-01-01
10
1
97-105
Traject. De ontwikkeling van een lessenreeks informatief schrijven voor de basisvorming.
-
Heleen Vellekoop
-
Catherine Milo
1992-01-01
10
1
87-95
Meningen en feiten over de taaltuin. Een onderzoek naar meningen van oud-leerlingen over het effect van de taaltuinmethode en naar het effect van deze methode op de spelvaardigheid.
-
Fenna Feitsma
-
Milja Vels
1992-01-01
10
1
75-86
Doorstuderen na de Scholengemeenschap Noord: over taal- en studievaardigheid
-
Michel Couzijn
-
Marijn Woudstra
-
Anita Zwart
1992-01-01
10
1
59-73
Het studie-onderdeel onderzoek in het curriculum van het Instituut voor de Lerarenopleiding (UvA)
-
Michel Couzijn
-
Frans Zwitserlood
1992-01-01
10
1
47-58
Lezen en tekstbegrip in de brugklas, een kwestie van didactiek?
-
Henriette Roordink
1992-01-01
10
1
33-46
De thematische literatuurlijst in 5-atheneum
-
Clary Ravesloot
1992-01-01
10
1
19-32
Verdiepingsonderzoek in de lerarenopleiding Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen
-
Theo Witte
1992-01-01
10
1
3-17
Over de auteurs
1991-01-01
09
1
107-108
Ingekomen publicaties
1991-01-01
09
1
105
Over eindexamens, validiteit en betrouwbaarheid
-
Kees de Glopper
1991-01-01
09
1
97-104
'Schrijf een brief aan de ouders van Olle' en andere momentopnames uit het Zweedse moedertaalonderwijs
-
Theo Rensman
1991-01-01
09
1
89-95
Nederlands als tweede taal in het dag-avondonderwijs voor volwassenen
-
Anne Kerkhoff
1991-01-01
09
1
79-87
Boekbesprekingen
-
Frans Daems
1991-01-01
09
1
69-77
Relaties tussen aspecten van het onderwijsaanbod en tijdbesteding bij het vak Nederlands in de derde klas voortgezet onderwijs
-
Huub van den Berg
-
Hans Kuhlemeier
1991-01-01
09
1
55-68
Leraren onderzoeken eigen onderwijs in Scandinavië
-
Piet-Hein van de Ven
1991-01-01
09
1
35-53
De periodieke peiling van het onderwijsniveau. Balans van het taalonderwijs aan het einde van de basisschool.
-
Bert Meuffels
1991-01-01
09
1
15-34
Redactioneel
-
Redactie
1991-01-01
09
1
3-14
Over de auteurs
1990-01-01
08
1
81-82
Nederlands als tweede taal in het voortgezet onderwijs
-
Connie Raymakers-Volaart
1990-01-01
08
1
73-80
Jeugdliteratuur. Een bespreken van Jacques Vos, Jeugdliteratuur. Didactiek en methodiek.
-
Armand van Assche
1990-01-01
08
1
67-71
Het moedertaalonderwijs als arena
-
M.A.J.M. Matthijssen
1990-01-01
08
1
59-66
Functionele taalvaardigheid van jonge afgestudeerden
-
Rita Rymenans
-
Gino Leroy
1990-01-01
08
1
45-58
Een instrument voor het verhelderen van begrippen ten behoeve van (moedertaal)didaktisch onderzoek.
-
Helge Bonset
1990-01-01
08
1
25-41
Opleiding in aanbouw; Eerste ervaringen met de 12-maandsopleiding Nederlands aan de universiteit van Utrecht (1988-1989)
-
Theo Rensman
1990-01-01
08
1
9-24
Redactioneel
-
Redactie
1990-01-01
08
1
3-8
Over de auteurs
1989-01-01
07
1
97-98
Moedertaalonderwijs en (de invoering van) basisvorming: Hoe staat het met de vrijheid van richting en inrichting?
-
Jan Sturm
1989-01-01
07
1
87-96
Functioneel aanvankelijk leesonderwijs in de spiegel; een boekbespreking
-
M.J.C. Mommers
1989-01-01
07
1
75-86
Historische aspecten van literatuuronderwijs en de crisis in de humaniora; impressies van en rond een conferentie.
-
Piet Hein van de Ven
1989-01-01
07
1
57-74
Het schrijfcurriculum in de Utrechtse tweedegraads deeltijdopleiding Nederlands
-
Lex Boezeman
1989-01-01
07
1
47-56
Spelling en schoolsucces
-
Jan Pieter van Oudenhoven
1989-01-01
07
1
35-45
Verbale interactie in de klas; beurtverdeling en interactiebereidheid in het eerste leerjaar van de lagere school
-
Rita Rymenans
1989-01-01
07
1
9-33
Redactioneel
-
Redactie
1989-01-01
07
1
3-6
Over de auteurs
1988-01-01
06
1
101-102
Basisvorming, gelijke kansen en differentiatie; een boekbespreking
-
Hans Hulshof
1988-01-01
06
1
93-100
(Onderzoek van) het onderwijs in de mondelinge taalvaardigheid; een verslag van de Oracy Convention te Norwich 1987
-
Resy Delnoy
-
Marjan Werts
1988-01-01
06
1
79-92
Nijmeegs onderzoek naar problemen van docenten in "leerlinggericht" literatuuronderwijs
-
Wam de Moor
-
Martin Thijssen
1988-01-01
06
1
47-78
<< 451 resultaten, getoond worden 1-100
>>