"Alles kan in de wereld van het kind". Sprookjes in het pedagogisch concept van de Vrije School.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
1 | 
28-30 | 
"Hoe doof is een kwartel? / Wat? // Zei je wat?" Poëzie in het Lexicon 2.
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
15-23 | 
"Ik ga voor amusement ook naar het theater"
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
1 | 
9-11 | 
"Ik moet ergens een vonk uit kunnen putten" - een oordeel over Culturele en Kunstzinnige Vorming 1.
  | 
 | 
1998-01-01 | 
08 | 
4 | 
15-18 | 
"Ik wil later een oude, wijze dame zijn". In gesprek met Paul de Graaff.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
16-22 | 
"Kiekjes of Kunst?" - project over fotografie op de basisschool; een fotoreportage
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
2 | 
9-11 | 
"Kunst is een uiting van jezelf"
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
1 | 
3-5 | 
"Kunst… het is wat je er zelf van maakt."
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
1 | 
6-8 | 
"Littérature" is vrouwelijk
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
77 | 
"Mahler vind ik niet in haar platencollectie terug en Proust ligt niet op het nachtkastje"- Drie generaties over hun kunstopvoeding.
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
1 | 
15-20 | 
"Vestdijk lezen, levenslang". Een gesprek met Els Schrover over de Vestdijk-leeskringen.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
23-26 | 
"Wat is nou een 'goede film'?" Over smaak en smaakontwikkeling in het filmhuis.
  | 
 | 
1998-01-01 | 
08 | 
3 | 
32-34 | 
'Agressie en geweld' bij CKV1. Project voor samenwerking tussen literatuur- en andere kunstdocenten.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
4 | 
17-20 | 
'Altijd een beetje een show maken van de lessen'. In gesprek met literatuurdocent Jan Valkenburg
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
47-56 | 
'Ave Verum Corpus Gegroet waarlijk lichaam' / fragment
  | 
 | 
1996-01-01 | 
06 | 
? | 
126-128 | 
'Betrokkenheid bij eigen en andermans werk, dát is belangrijk'. Culturele en Kunstzinnige Vorming op het Lek en Linge College.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
4 | 
8-10 | 
'Boeken zijn contact'
  | 
 | 
2003-07-01 | 
13 | 
2 | 
13-17 | 
'De binocle' van Couperus in de klas. Intertextualiteit als uitgangspunt voor vakoverstijging.
  | 
 | 
1996-01-01 | 
06 | 
? | 
63-75 | 
'De kleine blonde dood' in het fictiedossier. Film in een vmbo-klas.
  | 
 | 
2000-07-01 | 
10 | 
2 | 
37-39 | 
'De Tweeling' van Tessa de Loo in klas of leeskring
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
16-24 | 
'De verbeelding' in de praktijk - eerste ervaringen met een CKV-methode.
  | 
 | 
1999-01-01 | 
09 | 
2 | 
3-5 | 
'De Wereld die Eens de Onze was'. Gaat het Engelse literatuuronderwijs teloor?
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
57-62 | 
'De wereld van Sofie' van Jostein Gaarder ís longitudinaliteit
  | 
 | 
1996-01-01 | 
06 | 
? | 
56-63 | 
'Die ongerijmdste gewrogte kreëer'. Natuur en milieu in Nederlandse en Zuidafrikaanse poëzie.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
3 | 
33-35 | 
'Dit is de tijd die blijft'. Literatuur en beeldende kunst: het beeldgedicht.
  | 
 | 
1996-01-01 | 
06 | 
? | 
76-85 | 
'Dit is een verhaal over liefde'. De integratie van literatuur en drama in de klas.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
1 | 
31-33 | 
'Diver' in de klas via leesdossier.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
61-63 | 
'Doodgaan zou heel fijn zijn, als je het heel vaak kon doen'. Leven en dood als multidisciplinair thema.
  | 
 | 
2002-07-01 | 
12 | 
2 | 
14-17 | 
'Een goed boekenverkoper durft boeken af te raden'. Een boekhandelaar in hart en nieren vertelt.
  | 
 | 
2005-09-01 | 
15 | 
3 | 
29-30 | 
'Een ontdekkingsreis naar het vreemde'. Verslag van experiment SLO-netwerkscholen is prima handleiding voor CKV1.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
4 | 
21-23 | 
'Een zielig verhaal, maar gelukkig is die tijd voorbij'. Een affectieve-identificerende benadering van teksten over WOII.
  | 
 | 
1995-01-01 | 
05 | 
? | 
42-48 | 
'Eerst grijs dan wit dan blauw' van Margriet de Moor in de klas
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
15-29 | 
'En ze leefden nog lang en gelukkig'. Sprookjes en de sociale werkelijkheid.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
1 | 
38-40 | 
'Er is meer dan er staat geschreven'. In gesprek met (literatuur)docent Frank Vos.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
50-55 | 
'Foei, wat is dat onzedelijk!' 'Onzedelijke boeken' tegen het licht gehouden.
  | 
 | 
1995-01-01 | 
05 | 
? | 
64-71 | 
'Goed bijhouden en niet te druk over maken, want het valt best wel mee.' Werken met een leesdossier bij Frans.
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
46-53 | 
'Haal een schrijver in de klas, ook in het vmbo!' Een interview met Wim Daniëls.
  | 
 | 
2000-07-01 | 
10 | 
2 | 
33-36 | 
'Heel gelukkig zijn we hier nog niet geworden, maar het kan erger'. Een gesprek met Bart Moeyaert.
  | 
 | 
2001-10-01 | 
11 | 
3 | 
28-32 | 
'Het grote verschil is de manier van schrijven'. Een onderzoekje naar leesvoorkeuren van leerlingen.
  | 
 | 
2000-07-01 | 
10 | 
2 | 
29-32 | 
'Het is een verarming als jongeren deze klassiekers alleen nog als strip of film kennen'. Eigentijdse hervertellingen van eeuwenoude boeken.
  | 
 | 
2004-09-01 | 
14 | 
3 | 
17-19 | 
'Het kan toch niet altijd en eeuwig Harry Potter zijn'. Een gesprek met Jacques Dohmen over smaak.
  | 
 | 
2002-12-01 | 
12 | 
4 | 
16-18 | 
'Het leven is moeilijk, maar niet zwart/wit'. Een gesprek met Philip Pullman.
  | 
 | 
2002-12-01 | 
12 | 
4 | 
36-38 | 
'Het schoolvak Nederlands': een embarras du choix.
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
57-60 | 
'Het succes van mijn boeken baart mij enige zorg'. In gesprek met Geert Mak.
  | 
 | 
2005-03-01 | 
15 | 
1 | 
14-19 | 
'Ieder mens heeft een identiteitsthema'. Norman Holland en het leesdossier.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
2 | 
44-47 | 
'If music be the food of love, play on'
  | 
 | 
2002-07-01 | 
12 | 
2 | 
24 | 
'Ik ben zelf een vmbo-leerling, dat scheelt'
  | 
 | 
2003-10-01 | 
13 | 
3 | 
18-20 | 
'Ik fungeer natuurlijk niet als een soort vermaakcentrum'. In gesprek met literatuurdocente Riet Ross.
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
41-47 | 
'Ik lees nooit in mijn vrije tijd.' Lezen in de vrije tijd en verplicht lezen voor school
  | 
 | 
2005-06-01 | 
15 | 
2 | 
7-10 | 
'Ik was een fonteintje'. Een laatste gesprek met Annie M.G. Schmidt.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
1 | 
41-45 | 
'Ik wist niet dat het Nederlands de moedertaal is van Suriname!' Surinaamse jeugdliteratuur in intercultureel perspectief.
  | 
 | 
2001-04-01 | 
11 | 
1 | 
37-39 | 
'Indische duinen' van Adriaan van Dis in klas en leeskring.
  | 
 | 
1995-01-01 | 
05 | 
? | 
41-49 | 
'Je kunt niet van bovenaf bepalen wat er uit onderwijs moet komen'. In gesprek met moedertaaldidacticus Piet-Hein van de Ven.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
25-37 | 
'Je mag Indiër zijn of Italiaan, maar geen Aboriginal'. Moderna Aboriginal literatuur voor de jeugd.
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
97-105 | 
'Je moet erover kunnen praten'. Het verhaal als aanleiding voor rouwverwerking.
  | 
 | 
2002-07-01 | 
12 | 
2 | 
8-10 | 
'Jeugdromans mag je niet lezen'. Over adolescentenromans voor jongeren in het literatuuronderwijs.
  | 
 | 
2002-10-01 | 
12 | 
3 | 
32-35 | 
'Jongens, zijn jullie aan het oefenen?' 'Nee, het is oorlog' (Armando). Over een leesgeschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.
  | 
 | 
1995-01-01 | 
05 | 
? | 
5-14 | 
'Kunst: dat is iets waar je met je ouders naar toe gaat'
  | 
 | 
1998-01-01 | 
08 | 
4 | 
3-6 | 
'Leerlingen kunnen best wel veel…'
  | 
 | 
2000-10-01 | 
10 | 
3 | 
20-23 | 
'Literatuuronderwijs is echt geen vrijblijvende zaak'. In gesprek met literatuurdocent Dick Volmer.
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
62-66 | 
'Moeder, waarom geven wij literatuurgeschiedenis?' Literatuurgeschiedenis in de tweede fase.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
3 | 
23-27 | 
'Move your ass into your vocation'
  | 
 | 
2003-07-01 | 
13 | 
2 | 
44-48 | 
'Niemand wordt van lezen uitgesloten, tenzij hij zichzelf uitsluit'. De leeskringleider als literaire vormer.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
39-46 | 
'Niet kopen, zonde van het geld!' Verschillen in bekroning tussen kinder- en vakjury's.
  | 
 | 
2002-12-01 | 
12 | 
4 | 
25-28 | 
'Of poëzie in de klas leuk wordt, hangt af van de leraar'. Poëzie-onderwijs in Duitsland.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
2 | 
19-20 | 
'Omdat ik ongeveer weet in mijn achterhoofd hoe dat leventje was'. Turkse leerlingen denken hardop bij een Turks verhaal.
  | 
 | 
2001-10-01 | 
11 | 
3 | 
13-19 | 
'Onthechting levert nieuwe mogelijkheden op'. Freek de Jonge speelt met fictie en werkelijkheid.
  | 
 | 
2004-09-01 | 
14 | 
3 | 
26-30 | 
'Ook een gedicht is maar een mens'. In gesprek met T. van Deel.
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
6-15 | 
'Poëzie is de tong van je hart'. De poëzie van de Turks-Nederlandse schrijver Halil Gür.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
2 | 
7-10 | 
'Readers make readers, not-readers make not-readers'. Interview met Aidan Chambers.
  | 
 | 
2002-07-01 | 
12 | 
2 | 
31-33 | 
'Schat, je gaat het helemaal maken!' Jeugdliteratuur op de Amerikaanse leest.
  | 
 | 
1995-01-01 | 
05 | 
? | 
55-58 | 
'The heartbeat in our own body'. Lezen en bloemlezen van Engelse gedichten.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
2 | 
12-14 | 
'Violen, mevrouw, net als bij Candle-light!'
  | 
 | 
2000-12-01 | 
10 | 
4 | 
7-11 | 
'Voelen dat je schrijver bent'. Interview met schrijfster Marion Bloem.
  | 
 | 
2001-04-01 | 
11 | 
1 | 
33-36 | 
'We willen ze een referentiekader geven'. Algemene Literatuur op het Lindenholt College.
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
59-63 | 
'Wij horen hier even goed thuis als zij!' Franstalige literatuur van de tweede generatie in Frankrijk wonende Algerijnen
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
6-14 | 
'Woorden rollen uit mijn mond vliegen in de wolken rond'. Ruim tien jaar Stichting Kinderen en Poëzie.
  | 
 | 
2000-12-01 | 
10 | 
4 | 
3-6 | 
'Ze gaan op een gegeven moment gewoon poëzie vreten'. Een interview met Joop Mols
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
7-14 | 
'Zuidland' in leeskring en klas
  | 
 | 
1991-01-01 | 
01 | 
? | 
27-30 | 
Aan de redactie
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
87 | 
Aandacht voor het begin van de roman
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
25-41 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2005-03-01 | 
15 | 
1 | 
39 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2005-06-01 | 
15 | 
2 | 
43-44 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2005-09-01 | 
15 | 
3 | 
50-51 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2004-06-01 | 
14 | 
2 | 
47-48 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2004-09-01 | 
14 | 
3 | 
47-48 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2004-01-01 | 
14 | 
1 | 
46-47 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2003-04-01 | 
13 | 
1 | 
57-58 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2003-04-01 | 
13 | 
1 | 
58-59 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2002-07-01 | 
12 | 
2 | 
38 | 
Aangenaam kennis te maken
  | 
 | 
2002-10-01 | 
12 | 
3 | 
49-50 | 
Aangenaam kennis te maken: Crossing Border tien jaar jong
  | 
 | 
2003-07-01 | 
13 | 
2 | 
59-60 | 
Abonnementen, donaties
  | 
 | 
1993-01-01 | 
03 | 
? | 
89 | 
Ach, er is meer dan je denkt.
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
9-12 | 
Acteren is net als schrijven: heel goed liegen. MUZtheater laat alledaagsheid ontsporen.
  | 
 | 
2002-04-01 | 
12 | 
1 | 
17-19 | 
Actuele oudheid: vertalingen op een rij
  | 
 | 
1994-01-01 | 
04 | 
? | 
132-134 | 
Afrikaner schrijvers en schrijfsters als prille lezers
  | 
 | 
1992-01-01 | 
02 | 
? | 
38-39 | 
Afscheid van het Platform Kunsteducatie. Jan Kassiesprijs voor Technische School Jonkerbosch.
  | 
 | 
1997-01-01 | 
07 | 
4 | 
43-45 | 
Agenda
  | 
 | 
2005-03-01 | 
15 | 
1 | 
40 | 
Agenda
  | 
 | 
2005-06-01 | 
15 | 
2 | 
44 |