"Alles kan in de wereld van het kind". Sprookjes in het pedagogisch concept van de Vrije School.
|
|
1997-01-01 |
07 |
1 |
28-30 |
"Hoe doof is een kwartel? / Wat? // Zei je wat?" Poëzie in het Lexicon 2.
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
15-23 |
"Ik ga voor amusement ook naar het theater"
|
|
1999-01-01 |
09 |
1 |
9-11 |
"Ik moet ergens een vonk uit kunnen putten" - een oordeel over Culturele en Kunstzinnige Vorming 1.
|
|
1998-01-01 |
08 |
4 |
15-18 |
"Ik wil later een oude, wijze dame zijn". In gesprek met Paul de Graaff.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
16-22 |
"Kiekjes of Kunst?" - project over fotografie op de basisschool; een fotoreportage
|
|
1999-01-01 |
09 |
2 |
9-11 |
"Kunst is een uiting van jezelf"
|
|
1999-01-01 |
09 |
1 |
3-5 |
"Kunst… het is wat je er zelf van maakt."
|
|
1999-01-01 |
09 |
1 |
6-8 |
"Littérature" is vrouwelijk
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
77 |
"Mahler vind ik niet in haar platencollectie terug en Proust ligt niet op het nachtkastje"- Drie generaties over hun kunstopvoeding.
|
|
1999-01-01 |
09 |
1 |
15-20 |
"Vestdijk lezen, levenslang". Een gesprek met Els Schrover over de Vestdijk-leeskringen.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
23-26 |
"Wat is nou een 'goede film'?" Over smaak en smaakontwikkeling in het filmhuis.
|
|
1998-01-01 |
08 |
3 |
32-34 |
'Agressie en geweld' bij CKV1. Project voor samenwerking tussen literatuur- en andere kunstdocenten.
|
|
1997-01-01 |
07 |
4 |
17-20 |
'Altijd een beetje een show maken van de lessen'. In gesprek met literatuurdocent Jan Valkenburg
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
47-56 |
'Ave Verum Corpus Gegroet waarlijk lichaam' / fragment
|
|
1996-01-01 |
06 |
? |
126-128 |
'Betrokkenheid bij eigen en andermans werk, dát is belangrijk'. Culturele en Kunstzinnige Vorming op het Lek en Linge College.
|
|
1997-01-01 |
07 |
4 |
8-10 |
'Boeken zijn contact'
|
|
2003-07-01 |
13 |
2 |
13-17 |
'De binocle' van Couperus in de klas. Intertextualiteit als uitgangspunt voor vakoverstijging.
|
|
1996-01-01 |
06 |
? |
63-75 |
'De kleine blonde dood' in het fictiedossier. Film in een vmbo-klas.
|
|
2000-07-01 |
10 |
2 |
37-39 |
'De Tweeling' van Tessa de Loo in klas of leeskring
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
16-24 |
'De verbeelding' in de praktijk - eerste ervaringen met een CKV-methode.
|
|
1999-01-01 |
09 |
2 |
3-5 |
'De Wereld die Eens de Onze was'. Gaat het Engelse literatuuronderwijs teloor?
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
57-62 |
'De wereld van Sofie' van Jostein Gaarder ís longitudinaliteit
|
|
1996-01-01 |
06 |
? |
56-63 |
'Die ongerijmdste gewrogte kreëer'. Natuur en milieu in Nederlandse en Zuidafrikaanse poëzie.
|
|
1997-01-01 |
07 |
3 |
33-35 |
'Dit is de tijd die blijft'. Literatuur en beeldende kunst: het beeldgedicht.
|
|
1996-01-01 |
06 |
? |
76-85 |
'Dit is een verhaal over liefde'. De integratie van literatuur en drama in de klas.
|
|
1997-01-01 |
07 |
1 |
31-33 |
'Diver' in de klas via leesdossier.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
61-63 |
'Doodgaan zou heel fijn zijn, als je het heel vaak kon doen'. Leven en dood als multidisciplinair thema.
|
|
2002-07-01 |
12 |
2 |
14-17 |
'Een goed boekenverkoper durft boeken af te raden'. Een boekhandelaar in hart en nieren vertelt.
|
|
2005-09-01 |
15 |
3 |
29-30 |
'Een ontdekkingsreis naar het vreemde'. Verslag van experiment SLO-netwerkscholen is prima handleiding voor CKV1.
|
|
1997-01-01 |
07 |
4 |
21-23 |
'Een zielig verhaal, maar gelukkig is die tijd voorbij'. Een affectieve-identificerende benadering van teksten over WOII.
|
|
1995-01-01 |
05 |
? |
42-48 |
'Eerst grijs dan wit dan blauw' van Margriet de Moor in de klas
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
15-29 |
'En ze leefden nog lang en gelukkig'. Sprookjes en de sociale werkelijkheid.
|
|
1997-01-01 |
07 |
1 |
38-40 |
'Er is meer dan er staat geschreven'. In gesprek met (literatuur)docent Frank Vos.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
50-55 |
'Foei, wat is dat onzedelijk!' 'Onzedelijke boeken' tegen het licht gehouden.
|
|
1995-01-01 |
05 |
? |
64-71 |
'Goed bijhouden en niet te druk over maken, want het valt best wel mee.' Werken met een leesdossier bij Frans.
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
46-53 |
'Haal een schrijver in de klas, ook in het vmbo!' Een interview met Wim Daniëls.
|
|
2000-07-01 |
10 |
2 |
33-36 |
'Heel gelukkig zijn we hier nog niet geworden, maar het kan erger'. Een gesprek met Bart Moeyaert.
|
|
2001-10-01 |
11 |
3 |
28-32 |
'Het grote verschil is de manier van schrijven'. Een onderzoekje naar leesvoorkeuren van leerlingen.
|
|
2000-07-01 |
10 |
2 |
29-32 |
'Het is een verarming als jongeren deze klassiekers alleen nog als strip of film kennen'. Eigentijdse hervertellingen van eeuwenoude boeken.
|
|
2004-09-01 |
14 |
3 |
17-19 |
'Het kan toch niet altijd en eeuwig Harry Potter zijn'. Een gesprek met Jacques Dohmen over smaak.
|
|
2002-12-01 |
12 |
4 |
16-18 |
'Het leven is moeilijk, maar niet zwart/wit'. Een gesprek met Philip Pullman.
|
|
2002-12-01 |
12 |
4 |
36-38 |
'Het schoolvak Nederlands': een embarras du choix.
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
57-60 |
'Het succes van mijn boeken baart mij enige zorg'. In gesprek met Geert Mak.
|
|
2005-03-01 |
15 |
1 |
14-19 |
'Ieder mens heeft een identiteitsthema'. Norman Holland en het leesdossier.
|
|
1997-01-01 |
07 |
2 |
44-47 |
'If music be the food of love, play on'
|
|
2002-07-01 |
12 |
2 |
24 |
'Ik ben zelf een vmbo-leerling, dat scheelt'
|
|
2003-10-01 |
13 |
3 |
18-20 |
'Ik fungeer natuurlijk niet als een soort vermaakcentrum'. In gesprek met literatuurdocente Riet Ross.
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
41-47 |
'Ik lees nooit in mijn vrije tijd.' Lezen in de vrije tijd en verplicht lezen voor school
|
|
2005-06-01 |
15 |
2 |
7-10 |
'Ik was een fonteintje'. Een laatste gesprek met Annie M.G. Schmidt.
|
|
1997-01-01 |
07 |
1 |
41-45 |
'Ik wist niet dat het Nederlands de moedertaal is van Suriname!' Surinaamse jeugdliteratuur in intercultureel perspectief.
|
|
2001-04-01 |
11 |
1 |
37-39 |
'Indische duinen' van Adriaan van Dis in klas en leeskring.
|
|
1995-01-01 |
05 |
? |
41-49 |
'Je kunt niet van bovenaf bepalen wat er uit onderwijs moet komen'. In gesprek met moedertaaldidacticus Piet-Hein van de Ven.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
25-37 |
'Je mag Indiër zijn of Italiaan, maar geen Aboriginal'. Moderna Aboriginal literatuur voor de jeugd.
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
97-105 |
'Je moet erover kunnen praten'. Het verhaal als aanleiding voor rouwverwerking.
|
|
2002-07-01 |
12 |
2 |
8-10 |
'Jeugdromans mag je niet lezen'. Over adolescentenromans voor jongeren in het literatuuronderwijs.
|
|
2002-10-01 |
12 |
3 |
32-35 |
'Jongens, zijn jullie aan het oefenen?' 'Nee, het is oorlog' (Armando). Over een leesgeschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.
|
|
1995-01-01 |
05 |
? |
5-14 |
'Kunst: dat is iets waar je met je ouders naar toe gaat'
|
|
1998-01-01 |
08 |
4 |
3-6 |
'Leerlingen kunnen best wel veel…'
|
|
2000-10-01 |
10 |
3 |
20-23 |
'Literatuuronderwijs is echt geen vrijblijvende zaak'. In gesprek met literatuurdocent Dick Volmer.
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
62-66 |
'Moeder, waarom geven wij literatuurgeschiedenis?' Literatuurgeschiedenis in de tweede fase.
|
|
1997-01-01 |
07 |
3 |
23-27 |
'Move your ass into your vocation'
|
|
2003-07-01 |
13 |
2 |
44-48 |
'Niemand wordt van lezen uitgesloten, tenzij hij zichzelf uitsluit'. De leeskringleider als literaire vormer.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
39-46 |
'Niet kopen, zonde van het geld!' Verschillen in bekroning tussen kinder- en vakjury's.
|
|
2002-12-01 |
12 |
4 |
25-28 |
'Of poëzie in de klas leuk wordt, hangt af van de leraar'. Poëzie-onderwijs in Duitsland.
|
|
1997-01-01 |
07 |
2 |
19-20 |
'Omdat ik ongeveer weet in mijn achterhoofd hoe dat leventje was'. Turkse leerlingen denken hardop bij een Turks verhaal.
|
|
2001-10-01 |
11 |
3 |
13-19 |
'Onthechting levert nieuwe mogelijkheden op'. Freek de Jonge speelt met fictie en werkelijkheid.
|
|
2004-09-01 |
14 |
3 |
26-30 |
'Ook een gedicht is maar een mens'. In gesprek met T. van Deel.
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
6-15 |
'Poëzie is de tong van je hart'. De poëzie van de Turks-Nederlandse schrijver Halil Gür.
|
|
1997-01-01 |
07 |
2 |
7-10 |
'Readers make readers, not-readers make not-readers'. Interview met Aidan Chambers.
|
|
2002-07-01 |
12 |
2 |
31-33 |
'Schat, je gaat het helemaal maken!' Jeugdliteratuur op de Amerikaanse leest.
|
|
1995-01-01 |
05 |
? |
55-58 |
'The heartbeat in our own body'. Lezen en bloemlezen van Engelse gedichten.
|
|
1997-01-01 |
07 |
2 |
12-14 |
'Violen, mevrouw, net als bij Candle-light!'
|
|
2000-12-01 |
10 |
4 |
7-11 |
'Voelen dat je schrijver bent'. Interview met schrijfster Marion Bloem.
|
|
2001-04-01 |
11 |
1 |
33-36 |
'We willen ze een referentiekader geven'. Algemene Literatuur op het Lindenholt College.
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
59-63 |
'Wij horen hier even goed thuis als zij!' Franstalige literatuur van de tweede generatie in Frankrijk wonende Algerijnen
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
6-14 |
'Woorden rollen uit mijn mond vliegen in de wolken rond'. Ruim tien jaar Stichting Kinderen en Poëzie.
|
|
2000-12-01 |
10 |
4 |
3-6 |
'Ze gaan op een gegeven moment gewoon poëzie vreten'. Een interview met Joop Mols
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
7-14 |
'Zuidland' in leeskring en klas
|
|
1991-01-01 |
01 |
? |
27-30 |
Aan de redactie
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
87 |
Aandacht voor het begin van de roman
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
25-41 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2005-03-01 |
15 |
1 |
39 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2005-06-01 |
15 |
2 |
43-44 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2005-09-01 |
15 |
3 |
50-51 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2004-06-01 |
14 |
2 |
47-48 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2004-09-01 |
14 |
3 |
47-48 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2004-01-01 |
14 |
1 |
46-47 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2003-04-01 |
13 |
1 |
57-58 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2003-04-01 |
13 |
1 |
58-59 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2002-07-01 |
12 |
2 |
38 |
Aangenaam kennis te maken
|
|
2002-10-01 |
12 |
3 |
49-50 |
Aangenaam kennis te maken: Crossing Border tien jaar jong
|
|
2003-07-01 |
13 |
2 |
59-60 |
Abonnementen, donaties
|
|
1993-01-01 |
03 |
? |
89 |
Ach, er is meer dan je denkt.
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
9-12 |
Acteren is net als schrijven: heel goed liegen. MUZtheater laat alledaagsheid ontsporen.
|
|
2002-04-01 |
12 |
1 |
17-19 |
Actuele oudheid: vertalingen op een rij
|
|
1994-01-01 |
04 |
? |
132-134 |
Afrikaner schrijvers en schrijfsters als prille lezers
|
|
1992-01-01 |
02 |
? |
38-39 |
Afscheid van het Platform Kunsteducatie. Jan Kassiesprijs voor Technische School Jonkerbosch.
|
|
1997-01-01 |
07 |
4 |
43-45 |
Agenda
|
|
2005-03-01 |
15 |
1 |
40 |
Agenda
|
|
2005-06-01 |
15 |
2 |
44 |